Twee derde van de bedrijven in de wereld ziet komend jaar met optimisme tegemoet. Eduard Schaepman, algemeen directeur bij Regus Benelux, geeft zeven tips voor een succesvol 2010.
Het optimisme neemt mondiaal toe, blijkt uit het Regus Business Tracker-onderzoek onder 11.000 respondenten in vijftien landen. Acht van de tien ondernemers in deze landen verwachten omzetgroei in het aankomende jaar. Alleen in Frankrijk en België heerst een sombere stemming, met slechts de helft van de ondernemingen die optimistisch is over de omzetverwachtingen.
Positieve verwachtingen
Met een verwacht herstel in het tweede en derde kwartaal van 2010 en wijdverbreide verwachtingen van groeiende winst, zien de verwachtingen er voor veel ondernemingen ook goed uit. Maar goede verwachtingen zijn geen garanties. Om van het herstel te kunnen profiteren, moeten organisaties leren van de dieptepunten van 2008 en 2009, stellen deskundigen. Ze moeten nog voor het herstel intreedt veranderingen aanbrengen in hun toekomstige strategieën en operaties.
Doe uw voordeel in 2010 met deze zeven tips:
1. Leer van kleine bedrijven
Ondernemingen van iedere omvang kunnen leren van kleine bedrijven. Ons onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat organisaties met minder dan 50 medewerkers zelfverzekerder zijn dan hun grotere tegenspelers. Bovendien zijn zij ervan overtuigd dat ze het voortouw gaan nemen in het economisch herstel. Ook is er bewijs dat kleinere ondernemingen fanatieker zijn en een grotere externe focus hebben. Zij stoppen hun energie in marketing en klantbehoud, terwijl grote organisaties worstelen met interne zaken zoals het managen van kosten en personeelsbezetting.
2. Ga op reis
Met betrekking tot de externe focus zouden ondernemingen zich niets aan moeten trekken van internationale grenzen. China, India en andere opkomende economieën hebben een enorme potentie voor toekomstige groei. Dankzij steeds geavanceerdere en beter betaalbare communicatietechnologieën, kan zakendoen over de grens groeiperspectieven stimuleren. Een waarschuwing: onderzoek naar nieuwe markten is essentieel, net als het vinden van de juiste internationale partners. Wordt dit nagelaten, dan is er een reëel risico dat de kosten uit de hand lopen.
3. Werk slimmer
Ondernemingen over de hele wereld kijken naar de kosten van personeel, maar vaak wordt nagelaten naar andere vaste kosten te kijken. Voor een meerderheid van de ondernemingen, vormen de kosten van onroerend goed de op een na grootste post van overheadkosten. Tegelijkertijd laat 95 procent na om dit te benoemen als onderdeel waarop fors bespaard zou kunnen worden. In plaats van de keuze om bij bedrijfshuisvesting vast te zitten aan kostbare overeenkomsten met een vaste termijn, zouden deze organisaties moeten kijken naar meer flexibele oplossingen, zoals huurovereenkomsten voor de korte- of middellange termijn, of virtueel werken. Flexibel werken in het algemeen kan ondernemingen een besparing op de kosten voor onroerend goed opleveren van zo'n 60 procent, terwijl dit tegelijkertijd resulteert in gemotiveerder personeel.
4. Kies voor groen
Maak van de gelegenheid gebruik om uw voordeel te doen met meer energie-efficiënte technologieën. Kostenbesparende, groene technologieën zoals speciale monitors, airconditioning en verlichting kunnen een significante verlaging van de energierekening meebrengen. Er zijn organisaties die kunnen adviseren op het gebied van energie-efficiency en subsidies. Daarnaast kan virtueel werken de reiskosten van een organisatie terugbrengen en de carbon footprint van medewerkers reduceren.
5. Kijk om u heen
Herstel of geen herstel, sommige sectoren hebben zelfs tijdens de recessie gefloreerd. De telecomsector is bijvoorbeeld zeer internationaal georiënteerd, met veel opkomende landen die nieuwe technologieën implementeren. Ook in de sector duurzame technologie gaat het goed, dankzij forse investeringen. Ondernemingen van iedere omvang zouden moeten zoeken naar manieren om hun voordeel te doen met de kansen in bloeiende sectoren.
6. Besteed uit
Ondernemingen moeten zich concentreren op omzetgenererende activiteiten en de rest uitbesteden. Voor onroerend goed, administratie en ondersteunende diensten kan door derden worden gezorgd, waardoor organisaties zich kunnen richten op datgene waar zij het beste in zijn.
7. Blijf netwerken
Leuk of niet leuk, netwerken is cruciaal voor het ontmoeten van nieuwe klanten en contacten en voor het inwinnen van informatie en advies. Het is een van de makkelijkste manieren om business te genereren.
Eduard Schaepman (Regus Benelux)