Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 tips om werknemers geen (cruciale) fouten te laten maken

Fouten voorkomen is beter dan genezen. Podiumauteur Arne ter Laak geeft 6 tips om te voorkomen dat je werknemer een bedrijfsrisico wordt.

Fouten maken is menselijk. Een manager doet er goed aan werknemers te laten leren van fouten. Een bedrijfscultuur die aanspoort tot het willens en wetens maken van fouten om wille van fraude of het overtreden van de wet, is natuurlijk niet wenselijk. Daarom moeten managers de balans bewaken en ervoor zorgen dat werknemers geen bedrijfsrisico worden. Maar welke factoren zorgen ervoor dat werknemers fouten maken? En: hoe herken én voorkom je ze?

Dit zijn zes van de meest voorkomende factoren waardoor werknemers fouten maken:

1. Eigen interesse

Een bedrijfscultuur waar individualisme en het nastreven van eigenbelang centraal staan, kan leiden tot onacceptabele risico’s. Dit effect is nog groter als de betrokkene veronderstelt dat de verantwoordelijk wordt gedeeld wanneer zijn acties onverwacht slecht uitvallen. Eigen initiatief is prima, maar wél als dit in nauwe afstemming en goed overleg gebeurd.

2. Groepsdenken

Als een team geïsoleerd raakt van de rest van een bedrijf moet dit voor managers een teken aan de wand zijn. Een groepscultuur waarin geen ruimte is voor externe reflectie en tegendraads handelen wordt ontmoedigd, leidt in het algemeen tot groepsdenken, slechte besluitvorming en onnodige risico’s. Richt dus een rapportage en monitoringstructuur in die buiten het team gaat. Investeringen boven een bepaald niveau moeten door senior management gevalideerd worden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3. Verankering van data

Zijn we er zeker van dat de data die gebruikt wordt om een beslissing te nemen van de juiste bronnen komt? Cijfers zijn er namelijk in alle soorten en maten: de één spreekt een beslissing tegen, de ander bevestigt deze juist weer. Een cultuur waar kwaliteit en volledigheid niet wordt gecontroleerd, zorgt voor een Wild Westen van niet-onderbouwde beslissingen. Zorg er daarom voor dat data een duidelijke eigenaar heeft en dat verwerkingsprocessen aantoonbaar betrouwbaar zijn. Laat managers informatie valideren voorafgaand aan beslissingen.

4. Slechte beslissingen compenseren met meer risico

Een cultuur waarin fouten maken niet wordt getolereerd, processen en beslissingen niet worden gecontroleerd en waar bij ongewenst gedrag niet aan de bel wordt getrokken, zorgt voor een uiteindelijke verlamming van een bedrijf. Schoolvoorbeeld: de financiële sector, waar werknemers vanuit een verkoopdrive zeer grote risico’s nemen. Creëer dus een cultuur waarin fouten gemaakt kunnen worden, klokkenluiders aangemoedigd worden en regelmatige audits op processen plaats vinden.

5. Overschatting

“Ik weet wat ik aan het doen ben, omdat ik dit al jaren doe.” De zin waar menig fout mee is begonnen. In veel bedrijfsculturen wordt zelfoverschatting gestimuleerd, mede door overmatige beloning. De automatische piloot haalt echter scherpte weg; terwijl de wereld in sneltreinvaart verandert. In omgevingen met hoog risico zou de cultuur dan ook bescheidenheid en bewustzijn moeten stimuleren.

6. Oogkleppen op hebben

Banken kwamen vorig jaar in opspraak door de internationale rentevoet te manipuleren, het LIBOR-schandaal. Als diezelfde banken echt wisten wat de gevolgen waren, hadden ze het dan ook gedaan? Vaak beseffen we niet welke consequenties onze acties kunnen hebben. Probeer werknemers eigen verantwoordelijkheid bij te brengen zodat ze hun acties overzien.

Over de auteur: 
Dit Podiumartikel is geschreven door Arne ter Laak, Associate Director bij Protiviti – Technology Risk

Over Podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in opmt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.