Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 stappen om outsourcing succesvol te maken

Outsourcing is gebaseerd op een goede samenwerking. Maar wat is de basis van een sucesvolle samenwerking? Podiumauteur Hugo Messer geeft een paar tips. 

Een interessant feit dat het belang van ‘relaties’ onderstreept: 70% van problemen die te maken hebben met prestatie/levering komen eigenlijk door problemen in de samenwerking. Daarbij laat een onderzoek van de Verenigde Naties uit 2010 zien dat:

  • 80% van de ad hoc samenwerkingen mislukt
  • 80% succes door investeren in collaboratieve bekwaamheid
  • 50% van allianties en samenwerkingen mislukken

De 4 niveau’s die volgens Amanda Crouch nodig zijn voor een samenwerking.

Zachte kant van outsourcing

Amanda Crouch, partner bij Global Business Partnership Alliance, heeft een model ontworpen waarin 4 niveau’s die nodig zijn voor een samenwerking, worden uitgelegd met het doel van die samenwerking als uitgangspunt. 

Wat ik het meest opvallend vind aan dit model is dat het zich vooral op de ‘soft side’ van de samenwerking richt: mensen en relaties. In plaats van de aandacht te vestigen op systemen, taken, operationele procedures en regels, laat het onderzoek zien dat we resultaten kunnen verbeteren door betere links te leggen op het menselijke niveau. We moeten ervoor zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan, dat er gewerkt wordt naar hetzelfde doel en dat dezelfde normen en waarden en gedrag gedeeld worden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Doel van de samenwerking

Wat is een samenwerking?
Op Wikipedia staat: Samenwerking is het samenwerken naar een doel, een diepe, collectieve vastberadenheid om hetzelfde doel te bereiken. Dit ‘doel’ staat dus centraal bij elke samenwerking; de doelstelling, visie moeten duidelijk zijn voor iedereen die ermee te maken heeft.
Het doel van de samenwerking wordt dan het samenwerken in plaats van het vinden van een partner die 'ja meneer, nee meneer' zegt. De mindset wordt teamwork en empathie in plaats van concurrentie en uitdaging. Het belangrijkste ingrediënt wordt vertrouwen. We kunnen het niveau van het vertrouwen zien door de terminologie. Om de slagingskans van een samenwerking te verhogen moeten we ons op 5 stappen richten:

  1. Verandering: Doel, waarden en normen, bekwaamheid, omgeving
  2. Investeren: Tijd, geld en energie
  3. Mensen: Vaardigheden ontwikkelen
  4. Relaties: Belang en afhankelijkheid
  5. Bestuur: Maatregelen die aanneming verzekeren

Feedback loops

Een toevoeging aan het model zou ‘feedback loops’ (deel van bestuur) kunnen zijn: constante feedback die laat zien of de betrokkenen het gewenste gedrag, de juiste mindset en toewijding vertonen. Deze feedback loops kunnen in verschillende niveau’s van een organisatie worden toegevoegd. Er kan tactische/operatieve feedback zijn op het niveau van de persoon die ‘het echte’ werk doet. Er zou ook strategisch/proces feedback kunnen zijn op het management niveau om zo te kunnen zien of alle neuzen nog dezelfde kant op staan en het gewenste gedrag wordt vertoond door het operationele team.

Grotere slagingskans

Ik denk dat deze 5 stappen de slagingskans van outsourcing en vooral offshoring erg vergroten. Bij elke samenwerking moeten de samenwerkende partijen duidelijk zijn over de bestemming (doel/visie), klaar zijn om genoeg tijd en geld te investeren, de juiste mensen op de juiste plek krijgen, investeren in het bouwen van relaties tussen de betrokkenen en ervoor zorgen dat mensen het gewenste gedrag vertonen zodat de gewenste uitkomst gerealiseerd kan worden.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur: 
Dit podiumartikel is geschreven door Hugo Messer, eigenaar van Bridge Outsourcing BV

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst.
 MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.