Duurzaamheid staat inmiddels bij elke organisatie op de agenda, al zijn er grote verschillen te zien in hoe bedrijven en sectoren worden beoordeeld op hun invulling van de ESG-aspecten (environmental, social & governance) en hun positieve impact. Dat blijkt uit de SD400, het jaarlijkse onderzoek van businessplatform MT/Sprout naar de waardering van zakelijke beslissers over de bijdrage van organisaties aan mens, milieu en goed bestuur.
Verantwoording
Zo gaven de deelnemers totaal 7.814 beoordelingen aan 1.709 organisaties. Dat leidde tot 44 ranglijsten van verschillende sectoren. Deze marktsegmenten zijn opgenomen in bovenstaande 12 hoofdcategorieën. Lees hier meer over de onderzoeksverantwoording.
Het onderzoek is uitgevoerd door het Amsterdam Centre for Business Innovation van de Universiteit van Amsterdam (UvA) onder ruim 2.700 zakelijke beslissers in Nederland, in opdracht van MT/Sprout. Ongeveer 1.700 bedrijven en instellingen zijn getoetst op ecologische en sociale duurzaamheid en goed ondernemingsbestuur.
De 400 bedrijven met de hoogste score vormen gezamenlijk de Sustainable Development 400 (SD400). Het is een lijst die onderzoeksleider Henk Volberda, hoogleraar Strategisch Management & Innovatie aan de UvA, vrolijk stemt. ‘Deze organisaties snappen dat ze niet alleen op aarde zijn voor winstmaximalisatie.’
‘Zonde-industrieën’
Adviesbureaus in sustainability, producenten van duurzame consumentengoederen (denk aan meubilair of huishoudelijke apparaten) en softwarebedrijven leveren volgens het onderzoek de meeste duurzame koplopers.
Opvallend is ook dat bedrijven in zogeheten ‘zonde-industrieën’ als de olie- en gassector of de luchtvaart minder slecht scoren dan verwacht. ‘Sectorgenoten zijn milder over bedrijven als KLM en Shell dan het grote publiek’, ziet Volberda. ‘Ze redeneren vanuit de transitie die zulke organisaties moeten doormaken en begrijpen hoe groot die opgave is.’
Dit zijn de best beoordeelde organisaties per hoofdcategorie:
Hoofdcategorie | Winnaar |
Bouw & Vastgoed | Blauwhoed Real Estate |
Consumentengoederen | Dopper |
Energie, afval, water | Vandebron (Essent) |
Financiële dienstverlening | Triodos Bank |
Horeca, leisure en reisbranche | Sunweb |
ICT | Fairphone |
Industrie | Enviem |
Logistiek (incl. maritieme- en luchtvaartindustrie) | GLS |
Mobiliteit | Riva Holding |
(Semi-)publieke & non-profitorganisaties | Greenpeace |
Zakelijke dienstverlening | PHI Factory |
Overig | Koppert Biological Systems |
BEKIJK DE VOLLEDIGE SD400-LIJST
Onderzoeksleider Volberda signaleert dat het voor de meeste bedrijven niet makkelijk is om duurzaamheid hoog op de agenda te houden in tijden van geopolitieke spanningen, forse kostenstijgingen en krapte op de arbeidsmarkt. Ook de opkomst van de anti-ESG-beweging in de Verenigde Staten baart de hoogleraar zorgen. ‘Terwijl de gevolgen van klimaatverandering steeds zichtbaarder worden, schroeven bedrijven de duurzame ambities juist terug.’
Al pleit dat volgens hem juist voor dit onderzoek. ‘Om onder de 1,5 graden opwarming te blijven, zoals vastgelegd in het Parijs-akkoord, moeten we sneller verduurzamen. Niet langzamer.’
Juich- én faalverhalen
Donovan van Heuven, hoofdredacteur van MT/Sprout, voegt toe: ‘Duurzaamheid vraagt om durf. Niet alleen om het stellen van ambitieuze doelen, maar ook om die openlijk te communiceren. Bedrijven kiezen er steeds vaker voor om hun lippen stijf op elkaar te houden, uit angst voor kritiek (greenhushing, red.). De bedrijven in het SD400-onderzoek hebben de verantwoordelijkheid om greenhushing te vermijden. Deel je juich- én faalverhalen, zodat we samen sneller vooruitgang kunnen boeken.’