Ik zie om me heen dat purpose een steeds belangrijker thema is. Juist in deze tijd zijn bedrijven zich bewuster van het feit dat er meer is dan winst maken. Strategische doelstellingen moeten ook in lijn liggen met de maatschappelijke effecten ervan. Tegelijkertijd merk ik ook dat veel organisaties worstelen met de vraag wat het nou precies betekent en hoe ze hun purpose in de organisatie moeten borgen. Voor mij is purpose niet meer dan je verantwoordelijkheid nemen als bedrijf. En dan niet alleen voor je eigen economische resultaten, maar ook voor de impact op de samenleving en de wereld om je heen, op mens én milieu.
Zo’n belofte klinkt natuurlijk eenvoudig, maar in de praktijk blijkt het best lastig. Een onderzoek van de Dutch Sustainable Growth Coalition bevestigt dit. Deze groep Nederlandse multinationals, zet in op duurzame groei met oog voor maatschappelijke ontwikkelingen. Met de Sustainable Development Goals van de VN als basis, stellen zij duurzaamheid en purpose voor winst. In dit proces proberen ze ook andere bedrijven te inspireren, bijvoorbeeld door hun eigen ervaringen en de best practices van hun eigen gekozen richting te delen.
Prikkelen en enthousiasmeren
Het onderzoek biedt een aantal praktisch handvatten. De belangrijkste is dat je purpose-doelstellingen moet opnemen in je organisatie en je processen. Op die manier handelt iedereen ook écht vanuit die doelstellingen. Zo’n gedragsverandering in een organisatie en bij iedere medewerker gaat niet vanzelf. Met trainingen, cultuurprogramma’s en interne incentives kun je mensen prikkelen en enthousiasmeren om te veranderen.
Een cultuurverandering slaagt alleen als de leiding van het bedrijf betrokken is en de doelstellingen uitdraagt
Het helpt bovendien om stappen heel klein, transparant en vooral meetbaar te maken. Zo voelt iedereen, als team of als individu wat zijn of haar bijdrage is. Die aanpak maakt echter alleen kans als leiders een voorbeeldfunctie innemen. Want een cultuurverandering slaagt alleen als de leiding van het bedrijf betrokken is en de doelstellingen uitdraagt. Zij moeten laten zien wat ze veranderen en wat het concrete effect is.
Verandering omarmen
Ik begrijp dat het vrij makkelijk is om te zeggen hoe anderen met hun purpose moeten omgaan. De kracht van Accenture ligt in advies én implementatie, oftewel we voegen daad bij woord. Ook op het terrein van purpose. We hebben recent het hele traject naar een nieuwe – of eigenlijk bijgestelde – purpose weer zelf doorgemaakt. ‘To deliver on the promise of technology and human ingenuity’ is nu het fundament van onze organisatie en onze activiteiten.
Dat doen we door de kracht van 500.000 mensen wereldwijd te combineren met alle beschikbare technologische mogelijkheden. Niet alleen om waarde voor onszelf te creëren, maar juist voor alle betrokkenen; onze eigen mensen, klanten, partners én voor de samenleving. Op die manier kunnen we de onvermijdelijke veranderingen – van digitalisering en klimaatverandering tot de impact van corona – die op alle fronten op ons afkomen, beantwoorden en de grote uitdagingen helpen oplossen.
Samen op weg naar duurzame groei
Een purpose is niet los te zien van de strategie van een bedrijf. Tegelijkertijd met onze nieuwe purpose is onze business strategie geheel opgesteld rondom het behalen van gedeeld success. Concrete actieplannen met concrete doelstellingen geven invulling aan die strategie waarin we samen met alle betrokkenen een positief verschil maken. Om te onderstrepen dat het ons serieus is, is een van die acties om een meer duurzame toekomst te helpen creëren, de aanstelling van Peter Lacy als Global Chief Responsibility Officer in het wereldwijde managementteam.
Hij focust zich op de verbinding en realisatie van verantwoord handelen en duurzaamheid in al onze activiteiten en services. We hadden al stevige duurzaamheidsdoelstellingen en gaan nu weer een stap verder. In 2025 zijn we bijvoorbeeld volledig CO2-neutraal en genereren we geen afval meer. Hierbij sluiten we volledig aan bij de Sustainable Development Goals van de VN. Bovendien zetten we onze eigen ervaringen in om klanten te helpen duurzame groei te creëren.
Direct aan de slag
Hoewel het voor veel organisaties zoeken blijft hoe ze hun purpose vormgeven en waarmaken, is het vooral ontzettend belangrijk om krachten te bundelen en ervaringen te delen. Want laten we wel wezen, de tijd van praten is nu echt wel voorbij. Duurzaamheid en oog voor de samenleving moeten de kern van je organisatie en activiteiten zijn. Alleen als we direct aan de slag gaan binnen onze eigen organisatie en daarbuiten, komen we samen écht verder.