1. Familiebedrijven in de verkoop
Als we Marktlink, een bedrijf gespecialiseerd in fusies en overnames, mogen geloven worden familiebedrijven een unicum in het Nederlandse zakenlandschap. Marktlink verwacht dat er tot 2020 jaarlijks 4200 familiebedrijven verkocht worden. Slechts een klein deel van de ondernemers vindt het jammer dat de kinderen het bedrijf niet overnemen. Veel ondernemers schatten de verkoopwaarde van hun bedrijf te hoog in. De meeste mbk-bedrijven worden verkocht voor 5 keer de jaarwinst, de verkopers verwachting 8 tot 16 keer de jaarwinst.
2. ‘Zzp’ers zijn ‘bad risk’ op de arbeidsmarkt’
‘Gemiddeld gesproken zijn zzp’ers te beschouwen als een ‘bad risk’ op de arbeidsmarkt’. Dat stelt het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in een onderzoek in opdracht van het kabinet naar zelfstandig Nederland. Hieruit blijkt dat één op de zes zelfstandigen onder de armoedegrens leeft. Dat is fors meer dan bij werknemers in loondienst, van wie drie procent onder de armoedegrens leeft. Volgens het SCP komt dit niet alleen door wisselende inkomstenstromen, maar ook door hoge kosten voor pensioenopbouw en verzekeringen. Het SCP spreekt in het onderzoek de bewering van het kabinet tegen dat alleen mensen die goed in de arbeidsmarkt liggen zzp’er worden.
3. Dropbox-oprichter reageert op boycot van Snowden
Op de Websummit in Dublin heeft Dropbox-oprichter Drew Houston gereageerd op de boycot van klokkenluider Edward Snowden. Snowden riep gebruikers op de cloudopslagdienst niet meer te gebruiken omdat overheden gemakkelijk bij de data zouden kunnen. Volgens Houston kunnen gebruikers hun data eenvoudig vergrendelen, maar is het een afweging tussen veiligheid en gebruikersgemak: ‘Het vergrendelen van data heeft invloed op de vindbaarheid van bestanden maar ook op het tonen van voorbeelden. Mensen hebben verschillende wensen.’
4. Startup aQysta meest innovatieve cleantechbedrijf
Het Nederlandse aQysta is het meest innovatieve cleantechbedrijf van Europa. De startup won deze titel bij het Climate-KIC event. De Yes!Delft-telg ontwikkelt een duurzame, betaalbare irrigatiepomp voor arme of afgelegen gebieden, die draait op waterkracht. Naast het winnen van de titel krijgt aQysta een investering van 40.000 euro en coaching om het product in de markt te zetten.
5. RTL investeert fors in YouTube-kanalen
RTL Group, de moedermaatschappij van de gelijknamige zenders in Nederland, heeft voor 85 miljoen euro een belang in StyleHaul genomen. Het bedrijf heeft een netwerk van YouTube-kanalen rond mode en schoonheidstips. De video’s worden vaak miljoenen keren bekeken. In Nederland lijkt vooralsnog alleen Wehkamp zich op deze markt te richten. De e-tailer begon het YouTube-kannaal Simply Stylish, hierop geven Nederlandse ‘vloggers’ hun advies over makeup en mode.
6. Startupbootcamp richt pijlen op ‘Smart City & Living’
Startupbootcamp, de accelerator van Patrick de Zeeuw, Ruud Hendriks en Marc Wesselink, komt met een nieuw programma gericht op stedelijke- en thuisautomatisering. Het Smart City & Living-programma zoekt op dit moment startups die voor een half jaar naar Amsterdam willen komen.
7. En dan dit: achter de schermen bij Rabo’s Bijzonder Beheer
De afdeling Bijzonder Beheer is de nachtmerrie van ondernemers. Vele rampverhalen doen de ronde over de afdeling waar bedrijven met (volgens de bank) twijfelachtige kredietwaardigheid terechtkomen. De collega’s van Follow The Money hebben een onderzoek gedaan naar dergelijke praktijken bij de Rabobank en wat blijkt: een sluitende administratie gaat voor het redden van gezonde bedrijven. Een kwartiertje tandenkransend achter je beeldscherm zitten? Lees hier vooral verder.
Tot zover de Sprout update van woensdag 5 november. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren