Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zoom.in neemt Adjustables over

Zoom.in neemt videobedrijf Adjustables over. De onderneming hoopt door de overname te groeien naar 6 miljard kijkers in 2009. "We maken steeds minder verlies."

Zoom.in doet een honderd procents overname. De financiering komt volledig uit eigen middelen. Adjustables oprichter Jan van Ottele begeleid de overname. Daarna treed hij terug.

Zoom.in werd in 2000 opgericht door Jan Riemens, Adjustables bestaat nog geen twee jaar. Dit voorjaar experimenteerden de twee bedrijven met elkaars techniek. Al snel werd duidelijk dat een overname de meest logische keuze was. “Hun techniek is complementair aan wat wij doen. Bovendien is de markt te klein om onderling te concurreren, samenwerken moet.”

Riemens: “Wij waren de eerste die advertenties en online video combineerde. Het systeem van prerolls (red. een advertentie voor de video) dat iedere website nu gebruikt, is van ons. Maar die advertentievorm wordt inmiddels wat ouderwets.”  Zoom.in ging op zoek naar slimmere en vernieuwende technieken en vond die bij Adjustables. “Het had geen zin om hun software na te bouwen, dan ben je zo anderhalf jaar verder. Bovendien had Adjustables mooie klanten en partners én een sterke positie in de UK.” Tot nu toe concentreerde Zoom.in zijn activiteiten op het Europese vaste land. Nu komt daar naast Engeland ook de VS en Zuid-Amerika bij. 

 

De VS lonkt, Zuid-Amerika is voor Zoom.in nu nog te ver weg. Het bedrijf maakt een redactioneel product, daar moet de markt wel klaar voor zijn. Dat lukt goed in Nederland, Duitsland en België – waar het bedrijf zwarte cijfers schrijft. In de andere acht Europese landen is de onderneming verliesgevend. “We maken steeds minder verlies”, zegt Riemens lachend. “Vergeet niet dat Adjustables een veel gemakkelijker concept heeft dan Zoom.in. Wat zij doen is gemakkelijk uit te rollen in verschillende landen. Voor ons is dat veel lastiger.” Het verlies dat de onderneming maakt wordt gedragen door een externe investeerder/aandeelhouder.

 

Sprout Challenger Adjustables heeft een systeem ontwikkeld waarmee bewegend beeld in een reclameboodschap geïntegreerd kan worden. Een flesje cola onderin beeld bij een voetbalwedstrijd? Dat kan. De boodschappen kunnen zowel op de massa als gepersonaliseerd getoond worden. “We voegen de advertentiebeelden pas toe als de film op een pc bekeken wordt. Zo kunnen we op basis van IP-nummer targeten”, aldus oprichter Jan van Ottele. Zijn onderneming werkt vooral samen met televisiestations die beelden op internet hebben staan. Prime Technology Ventures was een van de investeerders in het bedrijf.

 

Zoom.in is volgens eigen zeggen een van de grootste aanbieders van Europa op het gebied van online video advertising. Het bedrijf doet enkele miljoenen advertentie-impressies per dag. Zoom.in is actief in 11 Europese landen en biedt haar content aan via meer dan 1.600 kanalen. Voor 2009 rekent Zoom.in op zes miljard video-impressies. Adjustables werkt samen met uitzendgrootmachten als Sky Broadcasting en Time Warner. Door die grote partners hoopt Riemens makkelijker binnen te komen bij andere uitgeverijen, zoals SBS.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Financiële details over de overname worden niet bekend gemaakt. Zoom.in heeft 160 man in dienst, Adjustables zes.