Meesterbelegger Warren Buffett voelde de financiële tijdgeest onlangs een stuk beter aan dan de Nederlandse overheid. Terwijl ons kabinet miljarden euro’s aan steun pompt in KLM, ziet Buffett in dat de luchtvaart voorlopig even geen lucratieve toekomst heeft. Begin deze maand verkocht hij al zijn aandelen in Amerikaanse luchtvaartbedrijven. De sector die er al decennia niet in slaagt om innovatief te verduurzamen, moet vanwege de coronacrisis de meeste vliegtuigen aan de grond houden.
In plaats van miljarden te pompen in deze oude industrie, zouden de Nederlandse beleidsmakers er beter aan doen om extra kapitaal vrij te maken voor innovatieve startups en scaleups. Daar was maar een potje van 200 miljoen (!) euro voor uitgetrokken tijdens de crisis. Veel te weinig, aangezien er enkele dagen geleden al voor 630 miljoen euro is aangevraagd.
Meer waard dan vliegmaatschappijen
Dat investeringen in dit type bedrijven lucratief zijn, blijkt als we naar onderstaande infographic van de cijferbobo’s van Visual Capitalist kijken. De waardering van videobel-platform Zoom steeg in korte tijd met de snelheid van een raket. Zoom is nu 48,8 miljard dollar waard en dat is meer dan de zeven grootste vliegmaatschappijen ter wereld samen. Southwest Airlines, Delta Airlines, American Airlines, de International Airlines Group, United Airlines, Lufthansa en Air France-KLM weten gezamenlijk slechts een waardering van 46,2 miljard dollar op te halen.
De beurskoersen van al deze vliegconcerns maken een duikvlucht, terwijl de koers van Zoom tot ongekende hoogte schiet. Waar we in Nederland dus miljarden weggooien voor een zogenaamde ‘blauwe trots’, toont een bedrijf als Zoom zich een melkkoe voor beleggers. En ja, Zoom heeft ook een blauw logo, maar dit bedrijf doet daar verder niet moeilijk over.