Bedrijf Actiflow
Wat aerodynamisch design en engineering bedrijf
Opgericht 2005
Ambitie klanten in heel de Benelux en uitgroeien tot 25 man personeel
Met lucht kun je veel. Denk aan de helm van een wielrenner, zo gevormd dat de lucht er gemakkelijk langs glijdt, zodat de fietser minder weerstand ondervindt. Aan de TU Delft denken ze over dit soort vraagstukken na. Hier ontmoetten de twee in Nederland wonende Belgen Roy Campe en Eric Terry elkaar. “Als Belgen zoek je elkaar al snel op”, zegt Campe. De twee besloten daarom met een ondernemersproject, Turning technology into business, in de afstudeerfase van hun studie Lucht- en Ruimtevaarttechniek samen te werken.
Dat project vormt de blauwdruk van hun onderneming. Na afstuderen blijven ze in Delft, waar ze Actiflow opzetten bij incubator Yes!Delft. “Het was onze bedoeling om producten te ontwikkelen voor een betere wegligging van personenauto’s”, aldus Terry. Dat is er echter nog niet van gekomen. Zelfs voor de topmerken is innovatie een dure aangelegenheid. Maar de autowereld toont interesse in de capaciteiten van Actiflow. Voor Audi verbetert Actiflow hun windtunnel, bedoeld om de invloeden van luchtstromen op de auto’s te testen. Voor het Nederlandse zonne-energie paradepaardje de Nuna (4 en 5) verzorgde ze de luchtsimulaties om de snelheid van het voertuig in verschillende omstandigheden te optimaliseren.
Helemaal trots zijn ze op de samenwerking met Ferrari. Voor dit merk maakten ze een speciale bodemplaat, die de lucht onder de wagen wegzuigt, zodat er meer druk op de wielen komt. Hierdoor kan de wagen harder door de bocht, zonder te slippen. Het systeem zit nu nog alleen in racemonster Ferrari 599XX, maar mag binnenkort ook aan andere racewagenfabrikanten worden verkocht. Het kan echter nog wel even duren voordat dit soort systemen in personenauto’s wordt toegepast.
Niet erg, Campe en Terry hebben hun handen vol aan andere projecten. Zo zijn ze druk bezig met het zoeken naar partners voor hun windenergieproject. “Omdat de belasting op turbinebladen behoorlijk hoog is, moet er erg veel materiaal in de bladen verwerkt worden om de nodige stijfheid te garanderen”, zegt Terry. “Hierdoor worden lange bladen erg duur. Wij ontwikkelen technieken om een blad groter te kunnen maken en het tegelijkertijd betaalbaar te houden. Door een poreus oppervlak en zuig- en blaastechnieken in de bladen te bouwen kun je regelen hoe de bladen reageren op de wind. Zo kun je per turbine meer energie opwekken.”
Productontwikkeling is voor het techbedrijf een kostbare aangelegenheid. “Je maakt pas laat omzet, terwijl je eerst allerlei dure investeringen moet doen.” Gelukkig moet Actiflow het niet alleen hiervan hebben. Het leeuwendeel van de omzet haalt het bedrijf uit advieswerk. “Wij hebben veel expertise en een grotere computercapaciteit dan veel adviesbureaus op dit gebied”, zegt Kampe. De meeste van onze klanten hebben zelf een aerodynamica-afdeling. Zij schakelen ons in om de details uit te zoeken.”
Sinds 2008 houden de ondernemers kantoor in Breda, dichtbij de Belgische grens en toch stevig verankerd in Nederland. “We hebben nu nog vooral Nederlandse klanten, maar we hopen ons werk snel uit te breiden over heel de Benelux. Daarvoor zitten we nu op een perfecte locatie.” De banden met de TU Delft zijn echter nog warm. “We werken nog veel met ze samen. Nieuw personeel halen we bijvoorbeeld uit de afstudeerprojecten van de universiteit. Zij kunnen hun project dan bij ons doen. Het kost in onze branche veel geld om nieuwe mensen op te leiden, dus dit is ideaal. We doen ook wel eens een beroep op de TU, het is een beetje als een grote broer voor ons.”De relatie is echter niet eenzijdig. “De TU heeft ook wat aan ons. Via ons kunnen ze bijvoorbeeld makkelijker subsidies krijgen voor studenten. En de valorisatie van hun onderzoek door ons draagt bij aan hun geloofwaardigheid als kennisinstituut.” (AvB)