Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zoom: ‘Ik hou pas op als ze zeggen: rot op’

Sasja Leenders is een vastbijtertje. De directeur van lingeriebedrijf Indulge Industries interesseert het niet wat anderen van haar denken, zolang ze haar doel maar bereikt.

Dat doel was eerder dit jaar om de eigen collecties te leveren aan de Amerikaanse lingerieketen Victoria’s Secret. Ze heeft ze maandenlang gestalkt. Gebeld, gemaild, weer gebeld, nog eens gemaild met de vraag of de vorige mail misschien niet was aangekomen. “Ik hou pas op als ze zeggen: ‘rot op met je collectie'”,  zegt Leenders. “En als ze dat zeggen, bel ik gewoon over een half jaar weer.”

 

De lingeriebusiness in Nederland is bikkelhard. Zo’n vijfhonderd merken op een markt die nauwelijks groeit. Een klant binnenhalen, betekent automatisch dat een ander lingeriebedrijf er eentje kwijtraakt. “Ik heb nog nooit zo vaak een blauwtje gelopen als in de lingerieverkoop”, vertelt Leenders. Maar haar vasthoudendheid werd door Victoria’s Secret beloond. Indulge Industries is het eerste en enige Nederlandse lingeriebedrijf dat de grote Amerikaanse lingerieketen onder zijn klanten mag rekenen. En dat terwijl Indulge Industries pas sinds 2006 bestaat.

 

Leenders is net terug uit New York, op zoek naar nog meer Amerikaanse afnemers van de gedurfde lingerie van Indulge Industries. De voormalig directeur van lingeriebedrijf Timpa heeft bijna weer een vette vis te pakken: een grote keten in Amerika heeft belangstelling. De ideeën van Leenders kwamen voor Timpa te laat, ze werd daar directeur toen het bedrijf al op de rand van de afgrond stond. Maar in Indulge Industries kan ze al haar plannen kwijt. Leenders bedacht een nieuwe lijn in lingerie,  ‘bouwpakketten’ van gladde beha’s met allerlei accessoires zoals gouden kettinkjes, bloemen of broekjes met veel rouches. Draagbaar en toch anders dan de beha’s van al die andere merken.

 

Marathon op hakken

Om met Indulge Industries al meteen te starten, nam ze vorig jaar een aantal orders van Timpa over. Dat viel vies tegen. “Onze leverancier leverde tien weken te laat aan. Klanten vroegen zich af of wij, met onze grote waffel, het wel aankonden. Ik heb zoveel kortingen moeten geven dat we er dik verlies op hebben geleden. Achteraf denk ik dat we beter helemaal opnieuw hadden kunnen beginnen na Timpa. Maar aan de andere kant heb ik wel veel klanten aan boord kunnen houden, die ons toch zijn blijven steunen. Daar ben ik ze dan ook erg dankbaar voor.”

 

Concurrenten in de lingeriewereld hadden Leenders graag op ‘haar bek zien gaan’, weet ze. Dat Victoria’s Secret dan juist met Indulge Industries in zee gaat, voelt als een genoegdoening. “Ik denk dat ze het leuk vinden om met een jonge en kleine onderneming te werken.” Leenders verkoopt graag aan Engelse en Amerikaanse klanten. De smaak van vrouwen daar verschilt nogal met die van de Nederlandse vrouwen. “In Nederland moet het vaak vooral praktisch zijn, terwijl ze in Engeland en Amerika veel meer durven. Daar mag het ook meer om alleen het uiterlijk gaan. Kijk maar naar schoenen: hier lopen veel vrouwen op platte schoenen, terwijl ze daar bij wijze van spreken een marathon op hakken lopen.”

 

Niet dat de producten van Indulge Industries niet praktisch zijn, maar de accessoires – bijvoorbeeld de grote bloemen –  zitten bij dagelijks gebruik al snel in de weg. “Dan moet ik aan vrouwen uitleggen dat dat voor speciale gelegenheden is. Je gaat toch ook niet op naaldhakken de tuin doen?” Maar er is hoop, denkt Leenders. “Zo langzamerhand is er ook in Nederland wel een kentering te zien. Het mag tegenwoordig al iets frivoler.”

Sasja Leenders (31)

Bedrijf Indulge Industries

Gestart september 2006

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat Lingerie voor modebewuste vrouw

Wil Dat Indulge Industries een gevestigd merk wordt waar vrouwen in winkels naar vragen