Bedrijf Frederique’s Choice
Opgericht april 2008
Wat: ‘s werelds eerste bloemenmerk
Ambitie Amerika veroveren
‘s Werelds eerste bloemenmerk werd in april in de Bijenkorf gelanceerd door topmodel Frederique van der Wal. De collectie bestaat uit boeketten, bloembollen en vazen. Alles gestoken in stijlvol vormgegeven verpakkingen met krullerige letters en foto’s van een tuinierende Frederique.
Want ook bloemen verdienen een merk, vindt Van der Wal. “Het is toch vreemd dat je bij een parfum of zelfs een glaasje water in een restaurant om een merk vraagt, maar niet als je bloemen koopt? Natuurlijk, er worden steeds nieuwe rassen gekweekt, maar dat is niet hetzelfde.” Dat er een markt voor is, weet de in New York wonende Nederlandse zeker. In Amerika zijn de bloemen niet mooi en toch heel duur. “Als Amerikanen een mooie bos bloemen zien, vallen ze gewoon om.”
Het lijkt geen voor de hand liggende stap, een model dat in bloemen gaat, maar Van der Wal laat zich graag inspireren door wat er op haar pad komt. Toen twee jaar geleden een lelie naar haar werd vernoemd, wekte dat haar nieuwsgierigheid. Voor Discovery Channel maakte ze toen een documentaire over de herkomst van de lelie. “We weten er eigenlijk zo weinig van. Wist je dat het tien jaar kost om een nieuwe tulp op de markt te zetten?”
Het imago dat haar bloemenmerk moet hebben: eerlijk Hollands, maar hoog in de markt. “Het zit ‘m in de details, we denken net even verder. Daarom is de bamboevaas biologisch afbreekbaar en het bloembollenschepje van verantwoord hout. Een perfecte verpakking vind ik belangrijk, wat je koopt moet echt een cadeau zijn.”
De lancering van Frederique’s Choice vond niet voor niets plaats in Nederland. Van der Wal wil haar roots benadrukken, maar ook gebruik maken van de aanwezige expertise. Haar twee vennoten zijn afkomstig uit de bloembollen- en tuinbranche. Er wordt samengewerkt met de Universiteit van Wageningen, Bloembureau Holland, twee grote kwekers en een lifestylebureau. De Rabobank investeert. Met de Nederlandse bloemen hoeft het kersverse merk niet te concurreren – “hier zijn al heel mooie bloemen” -, de pijlen zijn vooral gericht op het buitenland. “Eerst Duitsland en België, dan Amerika. Volgend jaar moet er winst gemaakt worden.”
In licensing deals, zoals ze die eerder afsloot voor een eigen ondergoed- en nachtkledinglijn, heeft Van der Wal geen zin meer. “Betrokkenheid maakt alle verschil. Mijn hart zit er nu in. Daarom ben ik nu de nieuwsbrief aan het controleren en foto’s aan het uitkiezen.”
Een voordeel van haar internationale instelling is dat ze niet alleen makkelijker ‘over de grens’ denkt, maar ook out of the box. “In Amerika is het oké als het niet meteen lukt en weet iedereen dat het even moeilijk is. Die mentaliteit heb ik ook.” Het leggen van connecties gaat in New York een stuk makkelijker dan in de stugge tuinderswereld. “Het is ongebruikelijk om met zulke uiteenlopende partijen rond de tafel te gaan zitten. Maar iedereen ziet het potentieel van ons concept: Hollandse nuchterheid met een vleugje glamour. Daardoor lukt het.”
Ondernemer is Van der Wal eigenlijk altijd al geweest. “Als model heb ik er steeds dingen naast gedaan. Ik ben gewoon erg nieuwsgierig.” Haar ideaal: dat ze naast Frederique’s Choice ook allerlei andere dingen kan blijven doen – zoals onlangs een shoot in lifestyleblad Seasons – en daarbij toch het merk vooruit helpt.
Binnenkort wordt de collectie uitgebreid met tassen, kaarsen, geurverstuivers en planten, maar uiteindelijk moet het een compleet lifestylemerk rondom bloemen worden. “Wie weet gaan we straks ook iets met mode en bloemen doen, zoals leuke tassen. De producten moeten wel kloppen. We gaan niet een oorbel verkopen die op een bloembol lijkt.”
Tekst Annette Wiesman