Net als op vrijwel ieder seminar is het niet de boodschap, maar de spreker die u wakker schudt. Want ook Verne komt niet met baanbrekende ideeën. Maar tel zijn theorieën op, bekijk de cases die de Amerikaan van dichtbij heeft meegemaakt en er is veel te leren.
Een indruk die de 200 aanwezige ondernemers overhielden aan de seminar, in samenwerking met de SNS Bank georganiseerd, is dat het bewaken van je reputatie heel belangrijk is. Want zoals Harnish het zelf aangeeft: “Reputatie is als je maagdelijkheid. Je verliest het maar één keer.”
De “number-cruncher” uit Washington deed vervolgens uit de doeken hoe je je reputatie kunt bewaken en hoe je kunt verworden tot een snelgroeiende onderneming. Zijn theorie richt zich op vier gebieden:
1. Personeel
2. Strategie (groei)
3. Uitvoering
4. Cash
1. Personeel
Zorg dat je slimme leiders om je heen verzamelt en hou ze slim. Wees een manager van talent. Want talent wint klanten. Investeer in opleidingen en hou het personeel scherp.
Benchmark met andere bedrijven en stuur je managers regelmatig naar leidende denkers. “Just suck their brains dry,” zoals Harnish het zelf zegt. Ruim 250 groeiondernemers leerden donderdag van Harnish.
2. Strategie
Een goede strategie leidt tot groei, ook al is de uitvoering een zooitje. Een goede strategie is een strategie die ervoor zorgt dat je twee keer zo snel groeit als je concurrenten. Andere tekenen van een prima strategie: klanten die als vanzelf voor je bedrijf kiezen, sollicitanten die zich in bosjes bij u aanmelden en banken uit zichzelf extra financiering aanbieden.
Een strategie kent ook een aantal ‘stop-doings’. Laten we eerlijk zijn, sommige bedrijfsonderdelen voegen niets toe aan uw bedrijf. Stop ermee en focus u zich op de zaken die uw groei niet belemmeren. Ontsla die moeilijke werknemer, stop die verlieslijdende productielijn, stop met dat idiote product, stop met…
3. Uitvoering
Je kan wel groeien, maar neemt de winst ook toe? Zorg dat de winst in verhouding staat met de tijd die je erin steekt.
4. Cash
Groeien kost geld – geld is je zuurstof. Groei gaat op korte termijn ten koste van cashflow en winst. Hou hier rekening mee.
Wellicht nog belangrijker: investeer in een accountant of boekhouder. Accounting is geen overhead. Wie de cijfers van dag tot dag kent, weet waar het geld verdiend wordt. Hoe meer je weet (per afzetgebied, vestiging, product, deelgebied, etc.) hoe sneller je groeit.
Ken de markt
Ken niet alleen je eigen markt, maar kijk ook naar branchevreemde markten. Ga bijvoorbeeld naar een beurs die niets met je product of dienst te maken heeft en kopieer de goede ideeën. Harnish: “Shamelessly steal ideas of other industries.”
Het uur
Harnish hamert op het belang van je topuur. Iedereen heeft een uur op de dag waarin het brein op z’n best is. Kies dat uur om de telefoon uit te zetten, e-mail te laten voor wat het is, de file te verlaten en al zeker geen afspraken te plannen. Denk in dat uur na over je bedrijf.
Discipline
Discipline is het zwaartepunt in de presentatie van Harnish. ‘Disciplined People – Disciplined thought – Disciplined action.’ Routine maakt vrij. Want discipline is niet hetzelfde als iedere dag hetzelfde doen en doorsukkelen op hetzelfde pad. Verne’s discipline bestaat uit regelmaat brengen in je organisatie.
Zorg voor een vergaderritme: zit iedere maandagmorgen om de tafel met je belangrijkste managers.
Conclusie
Harnish stelt: wie doet wat ik doe:
• groeit twee keer zo hard
• ziet de cashflow groeien met een factor twee
• ziet de winst groeien met een factor drie
• en de waarde van zijn bedrijf groeien met een factor tien
Ach… laat hij voor de helft gelijk hebben, dan nog doet u het niet slecht.
Lancering Business Boost 2006
Het is niet toevallig dat Verne Harnish de Nederlandse ondernemers met een bezoek vereerde. Sprout lanceerde donderdag Business Boost 2006– de ondernemerswedstrijd voor het beste groeiplan. Ook dit jaar is er weer 50.000 euro te winnen. Vorig jaar ging Urilift met de hoofdprijs aan de haal. De publieksprijs was voor Dutchband.
Heeft u dus ook ambitieuze groeiplannen en denkt u aanspraak te kunnen maken op deze prijs, stuur dan uw groeiplan in. Alle details zijn te lezen op www.sprout.nl/businessboost.