Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zoekmachinemarketing

Iedereen heeft een website, maar is dat wel genoeg om op internet het maximale uit uw onderneming te halen? Marketingexpert John de Vroede praat u bij.

Zowel grote als kleine ondernemingen worstelen met de vraag hoe online marketing bedreven moet worden. Veel ondernemers denken er met het opzetten van een website al te zijn. Maar aanwezigheid op internet is slechts het begin.

 

Consumenten vinden je niet vanzelf
Uit de Nationale Search Engine Monitor januari 2006 blijkt dat 91% van de internetters Google als zoekmachine gebruikt. Wil je als bedrijf opvallen tussen deze zoekresultaten dan is een investering in de ranking een eerste vereiste, net als optimalisatie van de zoekwoorden waarmee je gevonden kan worden.

 

Het gebruik van Google-ads is ook een optie. Een positie bovenaan de lijst van Google-advertenties is gewild. 40% van de internetters blijkt namelijk niet verder te kijken dan de eerste resultatenpagina.

 

70% van de online internetters start hun zoektocht naar een online aankoop via een zoekmachine.

Tips voor effectieve zoekmachinemarketing

 

  • Aanmelding bij zoekmachines
  • Analyseer zoekgedrag van potentiële klanten/bezoekers
  • Selecteer goede en relevante zoektermen (keywords) zowel generiek als specifiek
  • Houd hierbij ook rekening met mogelijke misspelling en ga hier slim mee om
  • Zorg bij ieder zoekwoord voor een ‘pakkende’ titel en goede beschrijving
  • Zorg dat de verschillende zoekwoorden in de site terugkomen
  • Zorg voor een regelmatige update van de site
  • Realiseer op andere sites veel links naar jouw site
  • Zorg voor passende landingpages conform de diverse zoekwoorden
  • Continue optimalisatie en bijsturing

 

We hebben bezoekers!
Ook nu kan de vlag nog niet uit….als je eenmaal bezoekers op de site hebt, ben je er nog niet. Helaas is sitebezoek niet automatisch coherent aan verkoop. Gemiddeld gaat zo’n 2% van de bezoekers over tot aankoop van je product (mits de mogelijkheid wordt geboden om online aan te schaffen). Natuurlijk is verkopen het ultieme doel, maar sta ook stil bij de bezoekers die weer weg gaan. Zou het niet ideaal zijn te weten wie die bezoekers waren en ze wellicht nog eens naar de site te trekken? Waarschijnlijk behoort de bezoeker tot je doelgroep.

 

Probeer daarom zoveel mogelijk persoonsgegevens van deze groep te verkrijgen: bijvoorbeeld door de inzet van een nieuwsbrief, een leuke virale game, kans op een prijs of exclusieve toegang tot interessante content.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Opbouwen van een database
Idealiter wil je niet-kopende bezoekers/potentiële kopers, vastleggen in een database om hen later op te volgen en dus efficiënt te bewerken. Grote kans dat zij namelijk wél geïnteresseerd zijn! Vang hen af op actielandingpages en verleid hen tot het achterlaten van hun persoonsgegevens (NAWTE) en probeer door aanvullende gegevens profielen op te bouwen. Op die manier kan marketing nóg gerichter worden ingezet.

Alleen een prominente vermelding in zoekmachines is niet zaligmakend. Ook al wordt een hoge conversie bereikt…zorg dat je weet wie je gericht bezoekt en geïnteresseerd is in je dienst of product. Probeer hen te ‘vangen’. Ondanks genoemde wetenswaardigheden staren bedrijven zich nog veel te veel blind op het doorklikgemiddelde. Weliswaar zegt dit iets over het aantal doorkliks per honderd advertenties, maar het geeft geen inzicht in hoeveel mensen daadwerkelijk serieus interesse hadden in het product, de dienst of het bedrijf. Een database is het sleutelwoord.