Wanneer opgericht?
In 1975 opent Amancio Ortega samen met Rosalía Mera – in 1986 gescheiden van Amancio- in de binnenstad van A Coruña de eerste Zara-winkel. De twee zijn al een tijdje in de textielbranche actief en een jaar later begint de expansie van winkelvestigingen in Spanje. Hij hanteert twee belangrijke principes, die inmiddels overal bekend zijn. Ten eerste: kijk naar je concurrenten en kopieer dat wat goed blijkt te verkopen. Ten tweede: laat niet je productieproces, maar je prijsstelling de leidraad van je productiekosten zijn.
De sterke groei van de activiteiten brengt Ortega er in 1985 toe om Inditex op te richten. Industrias de Diseño Textil (Industrie van textielontwerp) zoals het bedrijf voluit heet, wordt het moederbedrijf van Zara en nieuw te creëren of over te nemen kledingmerken. Inditex is inmiddels eigenaar van zeven kledingmerken, waarvan Zara zeventig procent van de omzet voor zijn rekening neemt. Pas in 1999 weet Spanje ook wie Ortega is. Chef-communicatie Diego Copado van Inditex deelt zijn hoogste baas mee dat hij bezig is de laatste hand te leggen aan het jaarverslag van 1998. En dat er dit keer eigenlijk ook een keer een foto van de hoogste baas bij moet. Het is twee jaar voordat Inditex naar de beurs besluit te gaan. Ortega weigerde al die jaren zijn anonimiteit prijs te geven, maar vanaf dan zou hij een publiek figuur worden, die volgens Forbes de op 9 na rijkste persoon van de wereld is.
Waardoor veranderde het bedrijf de markt?
Zara was vroeger één van de trendsetters in de markt door van de prijsstelling, in plaats van het productieproces, uit te gaan. De kledingbranche was gewend te werken met duurdere materialen, meerdere medewerkers en een langere aanlooptijd, waardoor het proces duurder dan nodig werd.
Een nadeel van goedkopere kleding is uiteraard dat mensen het mogelijk minder snel willen kopen. Daarom is het kopiëren van trendy kleding tactisch, zoals Ortega al in zijn vroegste jaren deed. Het is geen werkwijze die volledig onbekend was in de modewereld, in Nederland maakte Zeeman er ook al vroeg gebruik van, maar de strategie was tot dan toe in het ‘eervolle’ ambacht ook niet ingeburgerd, zeker in het toen nog meer traditionele Spanje.
Zara heeft ook een enigszins unieke positie in de kledingwereld door het concept van verkoper, fabrikant en logistiek bedrijf in één te hanteren. In combinatie met het streven van de keten om de hele bedrijfsvoering zo kostenefficiënt mogelijk te houden, leidt dit tot lagere kosten dan het geval zou zijn met outsourcing van bijvoorbeeld het fabricage- en distributieproces. Verder kan het bedrijf daardoor sneller schakelen omdat het alle bedrijfsactiviteiten zelf in de hand heeft.
Een latere succesvolle strategie van Zara is het feit dat ze elke twee weken nieuwe kleding introduceren, en daarbij niet alleen zich laten inspireren door trends die overal ter wereld opduiken, maar ook door van een groep designers gebruik te maken. Daardoor wekken ze nog meer de indruk dat ze bovenop de trends zitten, helemaal omdat het bedrijf tevens gedifferentieerd is, met merken als Zara Home en Zara Kids. Het is een werkwijze die het natuurlijk waar kan maken door het grote budget dat Zara heeft.
Hoe staat het er nu voor?
Het bedrijf groeit door. De omzet kwam in 2012 uit op 3,6 miljard euro. Samen met H&M behoort Inditex tot de 2 grootste modeconcerns van de wereld. Amancio Ortega – geschat vermogen van 43 miljard euro- heeft afstand gedaan van zijn leidende positie binnen Inditex. Pablo Isla, die sinds 2005 werkzaam is binnen Inditex, heeft hem opgevolgd. Ortega blijft met 59,3 procent van de aandelen wel zelf hoofdaandeelhouder. Rosalía Mera, die naar haar scheiding van Amancio een belang van 7 procent behield, is vorige week op 69-jarige leeftijd overleden na een beroerte. Ze stierf in een ziekenhuis in La Coruña in het noordwesten van Spanje.
Onder het bedrijf vallen, naast Zara, ook de ketens Kiddy’s Class, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka Stradivarius, Often en Oysho. Al deze merken hebben ook hun eigen webshop, nadat Zara eerder zijn eigen webshop lanceerde. Het bedrijf heeft wereldwijd bijna 40.000 werknemers in dienst.