Even je Facebook checken terwijl je in de file staat, meteen over je Instagram-tijdlijn scrollen wanneer je vliegtuig landt of, de klassieker, je WhatsApp checken terwijl je met iemand in gesprek bent. Het zijn de ordinaire social media-excessen van onze tijd, maar gek is het niet: we moeten toch érgens onze schermtijd vandaan halen.
Onderstaande grafiek van Global Web Index laat zien dat we de afgelopen jaren steeds vaker op social media zaten. Gemiddeld genomen zitten we in Europa dagelijks 1 uur en 50 minuten op onze socials, en dat is nog weinig als je het met andere werelddelen vergelijkt. In Latijns-Amerika spenderen ze er gemiddeld genomen al 3 uur en 27 minuten aan. Allemaal nutteloze tijd die je beter kunt steken in het werken aan je eigen bedrijf.
Engagement
Wat valt verder op? Welnu, dat de groei van onze zogeheten engagement sterk stagneert, naar welke generatie je ook kijkt. Er lijkt dus een plafond aan de groei van onze smartphoneverslaving te zitten. Daarnaast geldt dat hoe ouder we zijn, hoe minder vaak we op social media zitten.
Maar goed, de Sprout-vraag der vragen: welk social media-bedrijf doet het engagement-technisch het beste? Dat is YouTube, gevolgd door Facebook, Instagram, WhatsApp en – al zouden veel journalisten het niet denken – Twitter.
Foto boven: Getty.