Wat is HelloContainer?
Een online platform voor het boeken van zeecontainers. ‘Honderd procent digitaal’, benadrukt medeoprichter Jos de Jonge. ‘Daardoor kan een gebruiker een container boeken zoals je ook een vliegticket of een hotel boekt. Het hele proces, vanaf het zoeken tot en met de aankomst van de container heeft de eindgebruiker zelf in de hand.’
HelloContainer legde hiervoor koppelingen met transportbedrijven, rederijen en de douane. ‘We halen alle schakels eruit. En alles wat overbodig is qua mensen en it-systemen. Dat levert voor de gebruiker een efficiënt en snel model op. Die krijgt binnen een half uur een bevestiging terug. Andere platforms zitten op vele uren of dagen.’
Bijzonder is dat aanbieders te vergelijken zijn op basis van de CO2-uitstoot per container. Het platform richt zich vooralsnog op de export van containers vanuit Nederland en België, in Nederland en België gaat het hierbij nog altijd om zo’n acht miljoen containers per jaar.
De Jonge: ‘Import kan met dit model nog niet, daarvoor heb je koppelingen nodig met havens in andere landen. Dat is een gigantisch project. Maar in Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge hebben we dat wel voor elkaar. En we zijn in gesprek met havens in Duitsland en Spanje.’
Wie zitten erachter?
Jos de Jonge heeft een achtergrond in scheepvaart en heeft ook een logistiek bedrijf. Medeoprichter Kees Koopman richtte eerder een pakketdienst op. Ron de Wit is als IT-brein achter het platform (met in totaal acht medewerkers) de derde oprichter.
De drie gingen in 2018 met hun eerste prototype naar de markt. Omdat veel bedrijven aangaven dat ze over een aantal jaar energieneutraal willen zijn, besloten de ondernemers zich te verdiepen in de CO2-uitstoot per container. Die data bleek amper voorhanden, totdat zij het konden bemachtigen via het ngo-verbond de Europese Fedeatie voor Transport en Leefomgeving, die toevallig net bezig was met grootschalig onderzoek naar de uitstoot van scheepvaart. Eind vorig jaar ging HelloContainer met zijn nieuwe propositie live.
Wie zitten erop te wachten?
Bedrijven die geld, maar ook CO2-uitstoot willen besparen. De meeste afnemers boeken meer dan vijfhonderd containers per jaar. De Jonge: ‘Die zijn hier dagelijks mee bezig, en hechten meer waarde aan efficiëntie. Daar is het onderdeel van het proces.’
Klanten zijn bijvoorbeeld Top Onions, een grote exporteur van uien, en The Beetroute, een leverancier van rode bieten. ‘Dit zijn bedrijven die op wereldschaal concurreren. Ieder kwartje dat ze kunnen besparen geeft ze hierbij voordeel. De tijd die het kost om een container van a tot z te regelen, is nu gemiddeld op anderhalf uur per container. HelloContainer zegt dat terug te brengen naar ongeveer een half uur.
Qua duurzaamheid wil de startup de meest ‘groene’ keuze belonen. ‘Klanten kunnen nu zelf de afweging maken tussen de prijs en de milieubelasting. Door dat prominent naast elkaar te zetten, zet je mensen aan het denken en kunnen we vernieuwing aanjagen. De scheepvaartwereld is behoorljk conservatief. Maar dit jaar komen de eerste elektrische binennvaartschepen in Nederland. Daarvan dacht men tien jaar geleden ook dat het niet kon. Wij kunnen mensen snel die kant op sturen.’
Hoever is HelloContainer?
De startup kan nu zo’n beetje iedere exporteur onboarden. Vooral de koppeling met de douane bleek een taaie kluif. De Jonge: ‘We hebben een dubbele rol. Aan de ene kant zijn we een it-leverancier, maar ook een digitale tussenpersoon. De douane kent of de ene rol, of de andere, dat vonden ze lastig. Het heeft wel achttien maanden geduurd voordat we akkoord hadden.’
Tot nu toe werden via HelloContainer vierduizend containers geboekt. Het volume bedraagt nu ongeveer 450 containers per maand. Behoorlijk de boven verwachting, zegt De Jonge, ‘omdat we tot nu toe vooral wilden leren uit de praktijk’. ‘Nu gaat het gas er vol op.’
Wat is het businessmodel?
Gebruikers betalen boekingskosten per container (en geen abonnement of licentie). Het bedrag varieert van 40 tot 65 euro per container, afhankelijk van het aantal containers. Inclusief aanvullende diensten op het gebied van de douane en KvK kan het bedrag stijgen naar honderd euro per container. Dat is nog altijd een stuk lager dan de tweehonderd euro per container die gangbaar is in de markt.
Het mes van zo veel mogelijk automatiseren snijdt aan twee kanten, zegt De Jonge.’Tot nu toe had je per vijfhonderd containers gemiddeld een fte nodig. In ons model zouden we dat met 0,1 fte kunnen doen. Hetzelfde geldt voor klanten.’
Dat kan door sommige medewerkers als een bedreiging worden gezien, merkte De Jonge. ‘We zijn er een paar keer tegenaan gelopen dat mensen gaan dwarsliggen om hun baan te redden.’ Wat De Jonge tegen die mensen zou zeggen? ‘Ik begrijp ze volledig, maar dit soort ontwikkelingen gaat sowieso gebeuren. Zij kunnen hun rol nu anders invullen en zich meer richten op het verbeteren van processen. Het routinewerk wordt steeds meer overgenomen.’
Nog geld nodig?
HelloContainer is in de afrondende fase van een eerste kapitaalronde. Het gaat om ‘een significant bedrag’, zegt De Jonge, tegen vijftien procent van de aandelen. ‘We gaan nu van de fase startup naar scaleup. Het concept en het verdienmodel hebben zich bewezen, maar de turbo moet nu aan om het echt op te gaan schalen. Eerst willen we in de Benelux een deel van de markt veroveren. Daarmee groeien we Van een paar duizend containers, naar enkele tienduizenden containers per jaar.’