Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo maak je van een zijproject een marketinghit

Een zijproject kan een goede lanceerbasis zijn voor je core business. Sprout-expert David Arnoux geeft 3 voorbeelden van bedrijven die scoorden met deze vorm van Engineered Marketing.

engineered marketing

SEO is een marathon, content duurt een eeuwigheid, betaalde reclame is duur en verslavend: wie niet goed anticipeert op een snel veranderende marketingomgeving zal achterblijven. Klanten veranderen en jouw marketing zal mee moeten veranderen. Heb je wel enig idee hoe?

De afgelopen tijd gaan steeds meer bedrijven aan de slag met side-project marketing, ook wel engineered marketing. Maar er is een verschil tussen een zijproject als tijdsverspilling en het nieuwe fenomeen van side-project marketing, waarin een bedrijf een echte, blijvende waarde voor zijn corebusiness kan verwezenlijken.

Wat is engineered marketing?

Engineered marketing is een winstgevend marketingkanaal, en zorgt voor een enorme hoeveelheid bekendheid, verkeer, en tenslotte conversies. Denk aan handige tools zoals apps, chatbots en educatieve microsites om je bedrijf onder de aandacht te brengen van potentiële klanten.

Deze tools genereren leads en breiden je klantenbestand uit, waardoor je startup direct tractie kan genereren. Bedrijven als HubSpot, Moz en RJMetrics hebben met succes gebruik gemaakt van dit onderbenutte kanaal. Deze kleine instrumenten en middelen automatiseren marketinginspanningen. En het belangrijkste is: het niet voelt als marketing.

Het gaat om acquisitie

Ikke-ikke-ikke-en-de-rest-mag-stikken-marketing werkt niet meer. We worden dagelijks gebombardeerd met online en offline advertenties. Mensen schrijven zich in het Bel-me-niet register in en gebruiken nu adblockers om aan de overdaad aan advertenties te ontsnappen.

Daarom is het meer dan ooit van belang om op de juiste plaats en op het juiste moment direct relevant te zijn voor de persoon die je wilt aanspreken. Dat komt ten goede aan je naamsbekendheid en vooral lead-acquisitie. Misschien zullen mensen één keer langskomen voor je blog, maar als je een geweldige gratis tool biedt, zullen ze vaker terugkomen. Dat is tenslotte toch waar mensen om geven? Hoe je hen kunt helpen met iets waardevols.

Benieuwd hoe het werkt? Hieronder 3 uitstekende voorbeelden van engineered marketing:

1. Skill Nation

De Pokémon Go-hype behoeft weinig introductie. De engineered marketing-voorbeelden die gericht zijn op gebruikers van de Pokémon-app stapelen zich op. Nog voordat de app beschikbaar was in de Nederlandse App Store, maakten de jongens van Firmhouse een eenvoudige PokémonGo-alert service. Mensen die zich inschreven, ontvingen later een e-mail.

De game-industrie is een innovatieve sector met een al even sterke concurrentie. Met dit in het achterhoofd, voegde Firmhouse een link van hun nog onbekende gameplatform Skill Nation toe aan de Pokémon-dienst.

Dit leidde tot 37.000 bezoekers naar Skill Nation en ruim 750 aanmeldingen. Na een week waren er 750.000 bezoekers en 400.000 aanmeldingen voor de Pokémon-dienst. Met een conversiepercentage van meer dan 50%, ging de service ging ‘viral’. En dat allemaal in één week.

2. BetaList

Stel dat je zijproject zo succesvol is dat het beter gaat dan je kernproduct. Dit gebeurde met BetaList, het bedrijf dat opkomende internetondernemers helpt met feedback en publiciteit rondom hun nieuwe producten. Eindhovenaar Marc Köhlbrugge had het eerste prototype ontwikkeld van Openmargin: een iPad-app die het voor lezers mogelijk maakt om notities uit te wisselen binnen de marges van een tekst. Om de bugs uit te werken en feedback te krijgen had Köhlbrugge een groep bèta-testers nodig. Tweehonderd, om precies te zijn.

Köhlbrugge besloot om een website te maken die een samengesteld overzicht gaf van bèta-startups om tegelijkertijd zijn app Openmargin te promoten door het helemaal op het begin te plaatsen.

Nadat TechCrunch en Forbes BetaList hadden vermeld, groeide het internetverkeer en kregen ze honderden aanmeldingen van startups. BetaList werd een zeer lucratief bedrijf en Openmargin stopte kort daarna. Dit is uiteindelijk niet het doel van engineered marketing, maar een mooi voorbeeld is het wel.

3. Crew

Dit is waarschijnlijk het beste voorbeeld van engineered marketing: Crew is een dienst die ontwerpers en developers koppelt aan oprichters van bedrijven, die freelancers nodig hebben om te werken aan projecten.

Een paar jaar geleden zat de Canadese startup zogezegd in de put. De ondernemers hadden nog maar voor 3 maanden geld en moesten nog snel klanten winnen. Met behulp van een professionele fotograaf hadden ze hun website een nieuw jasje gegeven. De beelden waren van zeer hoge kwaliteit. De beelden die ze niet hadden gebruikt besloten ze gratis weg te geven. Ze kochten een Tumblr-thema van $19 en creëerden Unsplash.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De waardepropositie was om elke 10 dagen 10 royaltyvrije beelden vrij te geven. Crew publiceerde de website op Hacker News, wat zorgde voor tienduizenden bezoekers binnen de eerste 10 minuten en honderden social media-shares. Een groot deel van deze gebruikers bezocht vervolgens ook de website van Crew. Sindsdien maakte Crew nog meer engineered marketing-tools, zoals How much to make an app. Maar Unsplash is nog steeds de grootste verwijzingsbron naar de website van Crew, en leidde tot nu toe tot meer dan 5 miljoen unieke bezoekers.

Wat heb jij te bieden?

Een zijproject moet erop gericht zijn een duidelijk probleem op te lossen. De tijd is rijp om te beginnen met het ontwikkelen van instrumenten en het aanbieden van waarde aan jouw potentiële klant. Wat heb je te bieden? Hoe kan je helpen? Dit soort beslissingen definiëren het toekomstige succes van jouw bedrijf in het nieuwe marketingtijdperk.