Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo goed werkt kopieermachine Rocket Internet

Hoe snel kan je een succesvol concept kopiëren? Neem een voorbeeld aan Rocket Internet, dat donderdag naar de beurs ging. 

Rocket Internet, het Duitse investeringsbedrijf van de Samwer-broertjes, gaat deze week naar de beurs. Marc, Oliver (foto) en Alexander Samwer hebben een aandeel van 52,32 procent in Rocket Internet, zo blijkt uit de voor de beursgang gedeponeerde documenten, en ze werden door de jaren heen succesvol met een copycatstrategie die slim of schandalig is – afhankelijk van wie je het vraagt. Het bekendste en meest aangehaalde voorbeeld van deze strategie is Zappos-kopie Zalando, waar de Samwer-broers al in een vroeg stadium bij betrokken waren.

116 landen, 20.000 werknemers

Rocket Internet, opgericht in 2007, zegt dat zijn bedrijven en investeringen samen een waarde vertegenwoordigen van 2,6 miljard euro. Gezamenlijk doen al deze bedrijven zaken in 116 landen en werken er meer dan 20.000 mensen. Zelf draaide Rocket Internet over 2013 een omzet van 72,5 miljoen euro. De investeerder hoopt zo’n 1,5 miljard euro op te halen bij de beursgang, de waarde van het investeringsvehikel zal dan kunnen oplopen tot meer dan 6 miljard euro. Eerder deze week ging Zalando, waar Rocket Internet in 2013 bijna volledig uitstapte, al succesvol naar de Duitse beurs.

Kopiëren is innoveren?

Zelf vinden de Samwer-broertjes dat kopiëren juist voor innovatie kan zorgen, zo vertelde Oliver Samwer in 2012 tegen Wired. Als voorbeeld gaf hij de kopieerdrift van automerk Toyota: ‘Mensen hebben het over de Toyota Prius, maar hoe zit het met de andere auto’s van Toyota? Waren zij de eersten daarmee? Nee. Voorheen kopieerde Toyota auto’s uit Duitsland. De Japanners kopieerden alles, en kwamen toen met de Prius.’ En dus hebben de Samwers van kopiëren een geslaagd businessmodel gemaakt, waarbij ze een concept van anderen binnen 100 dagen kunnen kopiëren, zo zeggen ze zelf. Hoe handig weten ze in te haken op andermans successen? Een blik op de snelheid van Rocket Internet aan de hand van 5 copy-concepten waar het bedrijf in heeft geïnvesteerd:

Helpling

Kopie van? Van wie niet? Helpling, een online platform voor schoonmakers, haalt de mosterd bij Amerikaanse partijen als Homejoy en Handy, de Britse bedrijven Mopp, Housekeeping en Hassle en was zelfs in eigen land Duitsland niet de eerste.

Snel gekopieerd? Helpling werd dit jaar gelanceerd door Rocket Internet, terwijl Homejoy bijvoorbeeld al actief is sinds de zomer van 2012.

Succesvol? Dat valt nog te bezien. De Amerikanen hebben allebei meer dan 40 miljoen dollar opgehaald voor expansie en willen naar Europa komen. Helpling gaat echter ook snel, het bedrijf is al actief in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Zweden, Italië, Australië, Brazilië en Nederland.

Meer weten? Benedikt Franke en Philip Huffman (foto) van Helpling spreken 30 oktober op de Sprout Challengerday in Amsterdam.

Alando

 

Kopie van? Het Amerikaanse eBay. De Samwer-broers stuurden volgens de overlevering meerdere e-mails naar het bedrijf, met de suggestie om een Duitse tak te starten. Toen ze geen reactie kregen, besloten ze het in 1999 dan maar zelf te gaan doen.

Snel gekopieerd? eBay zelf ging live in 1995, dus er zaten nog flink wat jaren tussen origineel en kopie.

Succesvol? Alando werd zeer succesvol, zo succesvol dat eBay interesse kreeg in het bedrijf. 100 dagen na de lancering van de kloon werd Alando overgenomen door eBay, voor een bedrag van 38 miljoen euro. 

Wimdu

Kopie van? Het succesvolle deelplatform Airbnb, dat ook in Nederland regelmatig de headlines haalt. Op Airbnb kunnen consumenten hun woning voor verhuur aanbieden, Wimdu doet precies hetzelfde.

Snel gekopieerd? Airbnb werd opgericht in 2008, maar kreeg pas echt vleugels vanaf 2009, toen de naam Airbedandbreakfast.com, wat toch niet zo lekker in de mond lag, werd ingekort. Wimdu werd gelanceerd in maart 2011. Rocket Internet heeft ook geprobeerd een Chinese kopie van Airbnb in de markt te zetten, onder de naam Airizu, maar dat liep niet zo goed af.

Succesvol? Best wel. Wimdu is tegenwoordig actief in 150 landen, waaronder Nederland maar ook bijvoorbeeld Vietnam, en claimt 300.000 accomodaties en 1 miljoen geregistreerde gebruikers. Airbnb zegt actief te zijn in 190 landen en claimt meer dan 800.000 accomodaties. Airbnb zou in het verleden overwogen hebben om Wimdu over te nemen, maar besloot dat uiteindelijk toch niet te doen.

Citydeal

Kopie van? Groupon, dat nog niet zo lang geleden furore maakte met slimme online deals, maar inmiddels toch een beetje in de vergetelheid lijkt geraakt.

Snel gekopieerd? Groupon bestaat sinds eind 2008, CityDeal van de Samwer-broers werd eind 2009 gekopieerd gelanceerd. Al snel werkten er meer mensen bij CityDeal dan bij Groupon.

Succesvol? Eigenlijk was CityDeal net zo succesvol als de eBay-kloon Alando, want weer werd een bedrijf van de Samwer-broers overgenomen door het bedrijf dat in eerste instantie juist werd gekopieerd. Groupon kocht CityDeal in 2010, precies op het moment dat de markt voor online kortingen op zijn hoogtepunt was. Het personeelsbestand van Groupon groeide daardoor van 300 naar 900 man, de bankrekening van de Samwer-broers groeide met miljoenen.

Easy Taxi

Kopie van? Taxi-app Uber, maar ook andere, hier minder bekende taxi-toepassingen als Hailo. Het is een goed voorbeeld van de werkwijze van de Samwer-broers: zoek welke nieuwe bedrijven succesvol zijn in een bepaald land, kopieer het model en introduceer het in een andere markt, of zoek naar bedrijven om in te investeren op te schalen in andere landen. Easy Taxi, opgericht in Brazilië, richt zich voornamelijk op Aziatische en Latijns-Amerikaanse landen. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Snel gekopieerd? Easy Taxi werd opgericht in 2012, Hailo in 2011. Uber bestaat sinds 2009.

Succesvol? Jazeker. Easy Taxi is inmiddels actief in 27 landen en meer dan 120 steden.