Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo dompelt VRmaster de massa onder in virtual reality

Terwijl grote namen zoals Youtube, Samsung en Facebook virtual reality omarmen zitten ook Nederlandse ondernemers niet stil. Detlef La Grand ontwikkelde met startup van de week VRmaster een nieuw VR-platform.

Wat is VRmaster?

VRmaster heeft een online publicatieplatform, VRapp.co, voor virtual reality waar gebruikers eigen VR-tours maken, delen en beleven. “Van het maken van content werken we samen met collega-bedrijven”, zegt oprichter Detlef La Grand. “Zij kunnen dat beter dan wij.” Zie bijvoorbeeld de VR-versies van de schilderijen van Pieter Brueghel, die werden gemaakt door designstudio Sjoucke en de virtuele tijdreis door tien jaar Glow-festival (Eindhoven), gemaakt door Moodbuilders.

VRmaster maakt daarnaast VR-programma’s voor bedrijven. Zoals voor “een grote supermarkt”, waarvoor VRmaster een trainingsplatform ontwikkelde. Groepen medewerkers kunnen daar rondkijken in een virtuele (concept)winkel om bijvoorbeeld te beoordelen of de schappen er goed bij staan en aanbiedingen correct zijn.

Om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met de techniek ontwikkelde de startup uit Eindhoven ook een eigen VR-bril, op basis van de (open source) Google Cardboard. “We maken het makkelijk en betaalbaar om VR te beleven en toe te passen”, zegt La Grand. “Zodat iedereen overal – virtueel – naartoe kan reizen. Het laagdrempelige, via de browser, maakt ons uniek. En dat je bij ons foto’s en video’s kunt combineren.”

Een ander onderscheid, zegt La Grand, is dat deelnemers binnen één en dezelfde omgeving kunnen navigeren en meerdere plekken bezoeken zonder hun bril af te hoeven zetten. Bij de VR-weergave van een evenement kun je bijvoorbeeld kiezen: sta je als toeschouwer op het podium of kies je voor een plek in het publiek of juist backstage, of wil je juist even tot rust komen in een zen-tuin. “Het is een beleving waarbij je wordt ondergedompeld in een VR-universum”, zegt La Grand. Ok, er écht bij zijn is natuurlijk altijd beter, “maar VR is the next best thing”.

Het VR-aanbod groeit hard, voorziet ook La Grand. “Het maken van 360-graden foto’s kan al met je smartphone. En er is nu een camera op de markt van 400 euro waarmee je dit ook in hd en met video kan doen. De techniek gaat zo hard dat je al zonder enige technische kennis 360 graden-content kunt maken.”

Wie zitten er achter?

Oprichter La Grand studeerde innovation management bij de TU Eindhoven, vervolgde zijn leerweg bij de Design Academy en stortte zich daarna op de digitale transformatie bij bedrijven. Met een startup voor contentcuratie en social media (Swaip) werd hij naar eigen zeggen “keihard ingehaald” door bedrijven als Flipboard en Buffer. Lachend: “Toen had ik ineens tijd over om me op VR te storten.”

La Grand was naar eigen zeggen altijd gefascineerd door zaken die internet veel meer tot een beleving maken. “Toen de Google Cardboard uitkwam merkt ik dat je heel snel een belevingswereld kunt neerzetten, dat raakte mij.” Ruim een jaar geleden lanceerde hij VRmaster, waar inmiddels ook co-founders Freddy Snijder, Mark de Ruiter en een flexibele groep van 8 mensen bij betrokken zijn.

Wie zit er op VR Master te wachten?

De belangrijkste doelgroep zijn bedrijven en evenementen die VR-content willen publiceren om zo een verhaal te vertellen rondom een product of dienst. De verkoop van de VRmaster-bril ziet de startup als een manier om zo veel mogelijk consumenten op een makkelijke manier in aanraking te laten komen met VR.

Wat is het verdienmodel?

Afgezien van de verkoop van VR-brillen is er een freemium-model, waarbij foto’s gratis zijn en er voor het uploaden van video’s moet worden betaald. Bedrijven betalen een fee om tours te publiceren, met een unieke url en eventueel voorzien van een wachtwoord, bijvoorbeeld 50 euro per maand voor 5 tours, met 10 standpunten (foto of video) per tour.

Hoe ver is VRmaster?

Een jaar gelden stelde La Grand een eerste doel van 1000 verkochte brillen, à 10 tot 15 euro per stuk. Dat aantal wordt inmiddels zo ongeveer per week gehaald, mede geholpen door een optreden van de VRmaster onlangs bij talkshow RTL Late Night. Behalve de eerder genoemde deal met een supermarktketen wordt er samengewerkt met NS.

Het doel is om het komende jaar de eerste grote, internationale klant binnen te halen; de eerst gesprekken met bedrijven in de entertainment- en elektronicabranche heeft La Grand inmiddels achter de rug. “Dat is spannend, want de keuze in technieken en mogelijkheden nemen toe. Ga je voor de hoogste kwaliteit, met het hoogste resolutie? Mijn insteek is: laat mensen instappen en rustig aan wennen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Een eerste ronde zakgeld kreeg de startup in de vorm van een subsidie van het persinnovatiefonds. “We hebben vooralsnog geen investeerder nodig, mede omdat we heel veel aanvragen krijgen van interessante partijen. We hopen volgend jaar een deal te sluiten met een grote klant.”

“Als we een volgend stap wil maken qua schaal, dan is een investering waarschijnlijk wel nodig. Nu staan we voor de keuze: een kleine investering of een grote (internationale) klant en launching customer. Het product is daar in ieder geval klaar voor.”