Perik (40) kwam een jaar geleden voor het eerst in contact met Total Sports, wiens eigenaar op zoek was naar een overnamekandidaat. Perik neemt nu de aandelen van een eerdere investeerder over en is daarmee nu voor 40 procent eigenaar van het internetbedrijf dat een aantal ‘verticale’ nichesites uitbaat, vergelijkbaar met de strategie van webwarenhuizen als CoolBlue en Fonq. Total Sports is – onder een andere naam – ook in Duitsland en Zweden actief.
Vorig jaar nam Perik met zijn investeringsfonds The Oriali Project al een andere online sportwinkel over, de Badge Group, vooral bekend van Voetbalshop.nl. Die site beleefde hoogtijdagen tijdens het afgelopen WK, toen er volgens Perik ‘enorme aantallen’ oranjeshirts en WK-ballen werden verkocht. Voetbalshop.nl is onder meer shirtsponsor van FC Utrecht en runt bij een aantal clubs de fanshops waaronder die van NAC, NEC, Willem II en PSV (als whitelabel-winkel).
Voetballer
De naam van Periks fonds verwijst naar de Italiaanse voetballer Gabriele Oriali, een ‘schopper’ die wereldkampioen werd met bloed, zweet en tranenvoetbal. ‘Dat vond ik wel een mooie metafoor voor mijn bedrijf’, zegt Perik.’Hard werken, simpele dingen goed doen met een bepaalde nuchterheid een hoop bereiken.’
Perik werkte sinds 2003 bij het van oorsprong Nederlandse Booking.com waar hij medeverantwoordelijk was voor de ontwikkeling van het netwerk van aangesloten partnerwebsites. Verder stond hij aan de wieg van een van Bookings eerste buitenlandse kantoren, dat in Italië.
Retail
‘Heel gaaf’, noemt Perik het om die kennis te vertalen naar de heel andere e-commercewereld van sportretail. Het grote verschil is dat je fysieke voorraad hebt, en alle risico’s die je daarbij moet beteugelen.’
Voor sportwinkels die geen duidelijke keuze maken voor een niche waar ze heel erg goed in zijn ziet Perik het somber in. ‘Je ziet dat die het steeds moeilijker hebben. Daar gaat de versnelling naar online nog wat harder.’
Perik probeert net als bij sporten als hockey alle cijfers nauwkeurig te analyseren. ‘Kijk naar data en houdt daar aan vast, dat is zeker op internet heel belangrijk. Je kunt van mening verschillen over wat mooi is, maar je kan het ook meten. Dan zie je wat mensen echt vinden en wat goed converteert.’