Het is geen motor. De Piaggio MP3 400 LT heeft dan ook niet het vermogen om fysieke of emotionele gebreken te compenseren zoals een échte motor. Om het voertuig te besturen heb je dan ook geen motorrijbewijs nodig. Maar wat is dan wel? Een RDW-gekeurde rollator? Met die twee kleine voorwieltjes lijkt het er sterk op. Een kruising tussen een motorscooter en een rollator, geschikt voor automobilisten.
Echte motorrijders spugen op deze Italiaanse innovatie. Ten onrechte blijkt al snel. De MP3 gedraagt zich al bij lage snelheden als een tweewieler. En dat aangename gedrag blijft zo tot de bovenwettelijke top van iets meer dan 150 km per uur. De noviteit die dit motorgedrag mogelijk maakt zit bij de twee voorwielen. Een ingenieus kantelsysteem laat het toe om intuïtief in de bochten te hangen. Natuurlijk levert de gereden 400 cc versie met 34 pk niet eindeloos veel vermogen, maar de acceleratie is ruim voldoende om te overleven in hectisch stadsverkeer. Dat is tenslotte het natuurlijk habitat van deze machine.
Als het druk is bewijst de MP3 zich. Hiermee snijdt een gewezen automobilist als een ‘echte’ motorrijder door het stilstaand verkeer. Geen file levert nog serieuze vertraging op. Bij stoplichten staat u desgewenst vooraan. Voor het rode licht openbaart zich de werkelijke unieke plus van dit voertuig. Door de voorwielen hydraulisch vast te klikken, staat de driewieler stabiel en is een voetje aan de vloer overbodig. Bij het als eerste wegspurten schakelt het blokkeermechanisme zichzelf subiet uit en transformeert de ietwat lullig ogende MP3 zich tot een ‘normale’ motorscooter.
Niet bij iedereen roept de MP3 associaties oproept met een bejaardensteuntje. Het 17-jarige overbuurmeisje -met het referentiekader van de toekomst- informeerde of ik “eindelijk een coole scooter” had aangeschaft. Zonder motorrijbewijs het rijplezier en de tijdwinst van een motorscooter: Piaggio heeft met de MP3 een urban hit in handen.
Gereden: Piaggio MP3 400 LT à 8949,- euro
Elektrische meeting
Ze zijn een zeldzaamheid in het straatbeeld, toch organiseert Ecomobiel de eerste elektrische voertuigmeeting. Stroomrijders verzamelen zich op 22 september vanaf 14:00 uur op de Wilhelminakade in Rotterdam. Eneco verzorgt stroom voor de reis terug. Meer informatie op www.ecomobiel.nl.
Porsche Panamera wél populair
Het autojournaille weet het zeker: de Porsche Panamera is lelijk. Kan dat de kopers deren? Niet bepaald. De vijfdeursracer staat pas vanaf september in de showroom en nu al zijn er 82 besteld bij de Nederlandse importeur. Vanaf 137.500 euro.
1 miljoen bumperklevers
Op de zijkant staat steevast Gebroeders, & Co. of & Zonen. Hun grootste hobby: met 160 kilometer per uur op je bumper kleven. We hebben het natuurlijk over Volkswagen Transporter-rijders. Van de vijfde generatie rijden er sinds kort één miljoen rond, hoe fijn…
Een SUV die ‘mag’
De prestaties van A-labelaar Lexus RX450h zijn opvallend te noemen. 299 knollen onder de kap, een 3,5 liter V6 en toch slechts 148 gram CO2 per kilometer. Langzaam rijden gaat op de elektromotor, snelwegkilometers maak je op standaard brandstof. Echt iets voor spitsjunkies, zou je zeggen. Toch is dat niet helemaal het geval. De RX450h kiest voor stroom bij snelheden onder de veertig kilometer per uur. De batterij is echter al na een kilometer of drie leeg. Gelukkig is ook het verbruik op benzine zeer acceptabel – zeker voor een auto van deze omvang (1 op 15,9). Wil je echt planken, dan schakelen de twee elektromotoren bij om de benzinemotor van extra vermogen te voorzien. Binnenkort komt BMW met een hybride dieselversie van zijn X6.
Een stuk schoner
De nieuwe Ferrari 458 Italia – naar cilinderinhoud, het aantal cilinders en ‘made in’ – is voorzien van een middenachtermotor (lekker stabiel). Volgens de mensen achter het stijgende paard is de 458 een stuk zuiniger dan zijn voorganger, de F430. Hoe zuinig? 1 op 7,2 bij een CO2-emissie van liefst 320 gram per kilometer. Ze zijn er apetrots op bij Ferrari. “Er is veel aandacht geschonken aan het creëren van een welhaast symbiotische relatie tussen bestuurder en auto”, heet het in onleesbaar autojargon. Het apparaat is voorzien van een nieuw type stuur en dashboard – ideetje van Michael Schumacher. De honderd wordt aangetikt in 3,4 seconden, de top bedraagt 325 kilometer per uur. Het prijskaartje is nog niet bekend, levering start begin 2010.