Er was al Google Trends – een populariteitsindex van websites vergelijkbaar met Alexa.com – vandaag lanceert de zoekmachine Insights for Search. Deze tool geeft inzicht in waar bezoekers op zoeken. Zo weten we nu dat niemand in Nederland op Sprout het magazine zoekt, maar wel op de jaren 80 band Prefab Sprout.
Een zoekvraag naar ‘tennis’ levert meer resultaten. Van abn tennis tot virtua tennis. Ideaal voor het inzetten van die adwords campagne.
De tool laat verder zien:
- Hoe populair de zoekterm is
- In welke regio er gezocht is (mondiale search, maar ook op landen)
- De regionale spreiding per land
- Maar ook de spreiding binnen een regio (klik op de landkaart).
Wilt u de populariteit van meerdere trefwoorden onderzoeken? Voer deze dan in gescheiden door een komma.
Google geeft de volgende tips aan ondernemers:
- Vergelijk trefwoorden om interesseniveaus in kaart te brengen en op basis daarvan doeltreffende reclame- en marketingboodschappen te ontwikkelen.
- Ontdek mogelijkheden binnen nieuwe regio’s op basis van opkomende trends.
- Raadpleeg de historische populariteit van zoektermen om op toekomstige vraagschommelingen en seizoensinvloeden in te spelen.
- Definieer benchmarks op basis van vergelijkingen met concurrenten of vergelijkingen tussen productcategorieën.
- Meet de invloed van uw reclamecampagnes door gerelateerde zoektermen te analyseren.