Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Werk uitbesteden of intern oplossen?

Als ondernemer heb je het liefst zelf alles in de hand. Maar de notaris komt erg goed van pas bij het opzetten van een BV en een goede accountant is bijna onmisbaar. Werk uitbesteden lijkt de oplossing, maar dan moet u wel van tevoren goede afspraken maken.

Herkenbaar voor iedere ondernemer: de praktische zaken en andere bedrijfsprocessen nemen steeds meer de plek van de core business in. Als eigenaar van een groeiend bedrijf raak je zo al snel verstrikt in de waan van de dag. Een voordeel van het inschakelen van een zakelijke dienstverlener is dat u zich meer kan richten op de kernactiviteiten. Dat is, zeker in deze tijd van recessie, erg belangrijk. De extra tijd en middelen die u steekt in de core business, heeft direct invloed op uw winst. Net als het reduceren van kosten. Uitbesteden kan hieraan bijdragen en tot een flinke kostenbesparing leiden.

Niet alleen geld, maar ook het ontbreken van expertise en middelen zijn goede redenen om werk uit te besteden. Denk maar aan de personeelsadministratie, belastingaangifte en systeembeheer. Het voordeel is dat u niet hoeft te investeren in (om)scholing van uw werknemers, geen extra personeel hoeft aan te nemen of dure software hoeft te installeren. Nog een bijkomend voordeel is dat problemen met ziekteverzuim op deze manier verminderd worden.

Gebrek aan controleNatuurlijk kleven er ook nadelen aan diensten uitbesteden. Bijvoorbeeld een gebrek aan controle. Vaak kunt u pas bij de levering van de dienst contoleren of alles naar wens is. Precies inzicht in het werkproces heeft u niet.

Frank Loots, eigenaar van post, transport en koeriersbedrijf Franconique, merkte dit ook: “Ik had een accountantskantoor, maar vond de facturen niet inzichtelijk genoeg. Er werden uren gefactureerd waar ik achteraf mijn twijfels over had. Met name omdat ik niet wist waaraan ze precies besteed waren en waarom. Daarom besloot ik een ander kantoor te zoeken en een vast bedrag per maand af te spreken.”

Als u een opdracht uitzet bij een dienstverlener spreekt u meestal van te voren een prijs af. Het kan voorkomen dat de kosten hoger uitvallen dan in de contracten besproken is. Dan is uitbesteden helemaal niet voordeliger dan het intern laten doen. Tegen dit soort onaangename verrassingen kunt u zich grotendeels indekken: stel in het contract een lijst met eisen op en wat te doen als de afgesproken uren overschreden dreigen te worden.

Kosten versus batenDan is er ook altijd het gevaar dat leveranciers niet aan hun verplichtingen voldoen. Niet houden aan deadlines of mindere kwaliteit leveren dan verwacht, bijvoorbeeld. Als u van tevoren referenties opvraagt, kunt u beter inschatten wat u van de desbetreffende leverancier kunt verwachten. Referentiesites, offertesites en online marktplaatsen bieden hierin uitkomst. Gewoonlijk heeft de externe dienstverlener zelf ook een klantenlijst waar u contact mee kunt opnemen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het uitbesteden van bepaalde klussen is kortom meestal een goede oplossing, maar er kleven ook nadelen aan. Die zijn grotendeels op te vangen door goede afspraken op papier te maken. Maak een weloverwogen keuze en weet waar u de juiste dienstverlener vandaan haalt.

Anthony Carter, directeur/eigenaar van Rizzo!Rizzo!, de online marktplaats voor zakelijke dienstverlening. Voorheen was Carter oprichter van hostingbedrijf Rackspace Benelux.