Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Webwinkels boeken flinke omzetstijging

De recessie gaat volledig aan webwinkels voorbij, zo lijkt het. De omzet steeg in de eerste helft van dit jaar met 20 tot 25 procent.

Dat zegt directeur Wijnand Jongen van brancheorganisatie Thuiswinkel.org tegenover het Brabants Dagblad.

 

Dat gaat lekker. Vorig jaar steeg de omzet ook al met 24 procent. Een kanttekening is wel dat het aantal webwinkels natuurlijk ook flink gegroeid is. Het groeicijfer slaat op de verzamelde omzet, dus het is niet uitgesloten dat een hoop webwinkels zelf geen of een veel kleinere omzetstijging hebben gekend.

 

Klanten ‘om’

Klanten zijn inmiddels gewend aan het kopen op internet en doen dit steeds vaker. Bovendien is de leeftijdsgroep van dertig tot vijftig nu ‘om’, aldus hoogleraar internetmarketing Cor Molenaar van de Erasmus Universiteit. „Die mensen zitten krap in de tijd, maar hebben wel geld.”

 

Ook de recessie geeft webwinkels een duw in de rug, aldus Molenaar. „De consument denkt dat webshops goedkoper zijn. Dat is een groot voordeel nu iedereen beter op de centen let. Mensen vergelijken vaker prijzen, dat kan het snelst op internet. En dan is de bestelling in een paar muisklikken gedaan.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Dat webwinkels lang niet altijd daadwerkelijk goedkoper zijn dan stenen winkels, maakt de klant weinig uit, aldus Molenaar. Gemak is de belangrijkste drijfveer.