Dat blijkt uit een enquête van de Thuiswinkelorganisatie onder hun leden. De brancheorganisatie, waarvan zo’n 700 ondernemingen lid zijn, maakte de resultaten zaterdag bekend in het programma Kassa.
De genoemde winkels ervaren dat het hen onmogelijk wordt gemaakt om hun klanten kortingen te bieden. Vijftig winkels spreken zelfs vanregelrechte dwang om adviesprijzen te hanteren. Volgens 44 winkels zou het afwijken van de adviesprijzen leveringsproblemen veroorzaken.
De problemen spelen vooral in de wit- en bruingoedsector. Daarnaast zijn er ook meldingen van internetwinkels die laminaatvloeren, sportartikelen, merkkleding of babyartikelen verkopen.
Detailhandel
Volgens marketingdeskundige Cor Molenaar proberen de fabrikanten hun reguliere afzetkanalen te beschermen. “Het grootste deel van de verkopen verloopt nog steeds via de detailhandel, als je goedkoper verkoopt via internet heb je kans dat consumenten niet meer naar de detailhandel gaan.”
In de witgoedsector hanteren fabrikanten en importeurs ook andere inkoopcondities voor webwinkels dan voor gewone winkels, concludeert Kassa. Webwinkels moeten voor producten meer betalen. Dat gebeurt omdat de gewone winkels door hun showrooms en deskundig personeel meer toegevoegde waarde zouden bieden, zeggen de fabrikanten.
Tussenhandel
Inkopen via de tussenhandel lijkt een oplossing, maar ook hier houden leveranciers de touwtjes strak in handen. Als zij merken dat webwinkels via tussenhandel aan producten komen, trekken zij de kortingen in.
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft Kassa laten weten de signalen van Kassa en de Thuiswinkelorganisatie ‘zeer interessant’ te vinden.