Alle website-analyses zijn een momentopname. Let op de analysedatum onderaan de column.
HomepageDe gelijkwaardigheid waarmee op de homepage volledige verschillende typen content wordt aangeboden, werkt verwarrend. De vier grijze kolommen, die prima van opzet zijn, vallen tegen elkaar weg omdat er geen enkel onderscheid in zit. Door wat meer hiërarchie aan te brengen of de kolommen meer een eigen identiteit te geven, zouden ze als homepage features veel beter tot hun recht komen. Want ze zijn stuk voor stuk interessant.
Wat voor mijn gevoel ontbreekt is een bindende factor. Iets wat meteen duidelijk maakt wat hier van mij verwacht wordt. Nergens wordt in een oogopslag duidelijk wat Syntens doet en wat er van de bedrijven verwacht wordt. Het introductietekstje vertelt het me wel, maar dit is niet iets waar je bij binnenkomst meteen door getriggerd wordt. Als dit in combinatie met een (animatie)concept geserveerd zou worden, zal er bij de ondernemer veel eerder identificatie optreden met Syntens.
Interaction designDegelijk, helder en conventioneel. Weinig innovatief dus, maar tegelijk biedt zo’n top-navigatie wel de houvast die zo’n berg aan content nodig heeft. De keuze voor een minimale hoeveelheid hoofdnavigatie-items is ook goed. Zo heb je altijd een duidelijke rubricering en verlies je niet op het eerste navigatieniveau al de weg. Het enige wat stoort is de veel te nadrukkelijk aanwezige breadcrumb. De breadcrumb is een extra houvast om het afgelegde pad in een navigatie na te kunnen gaan. Maar dat wordt hier zo dominant vormgegeven dat je het gevoel krijgt dat de breadcrumb een navigatie op zich is.
Een kijkje in de code is bij een initiatief wat innovativiteit predikt altijd interessant. En jawel, de website van Syntens voldoet maar voor 49 procent aan de door de overheid zelf vastgestelde webrichtlijnen. Dat geldt weliswaar voor het gros van (semi-)overheidwebsites, maar het is jammer dat een innovatieplatform dat zich voornamelijk met ICT bezighoudt hier geen leidende rol inneemt. Zo innovatief zijn webstandaarden nu ook weer niet.
VormgevingWat allereerst opvalt is de gifrode kleur. Het gekozen rood is het digitale equivalent van een brandweerwagen, mét loeiende sire. Het heeft net zo’n alarmerende werking en het doet verdomde pijn aan de ogen. De combinatie met het knallende paars maakt het er allemaal niet prettiger op. Gelukkig is voor de content van de site gekozen voor een strakke grijs-zwart-witte kleurstelling. Dat zorgt ervoor dat de inhoud van de site prettig te verwerken is.
De lay-out van de site voelt gedateerd aan. Dat heeft te maken met de nogal standaard drie-kolomsindeling, de saaie typografie en het ontbreken van een duidelijk beeldconcept. Daar waar fotografie gebruikt wordt, is gekozen om dit met stockbeelden te doen. Ik kijk liever naar foto’s van bedrijven waar innovatie hoogtij voert dan naar slecht acterende figuren die elkaar een hand geven.
In concept en vormgeving had het allemaal net even wat meer van nu gemaakt kunnen worden. En net even wat meer onderscheidend. Kortom: innovatiever. Laat niet alleen in woord, maar ook in beeld zien dat je voorop loopt en draag uit waar je zelf voor staat.
ContentDe inhoud van de site is breed, diep en multimediaal. De landelijke projecten hebben allen hun eigen website, zodat de site niet volloopt. Binnen het onderdeel innovatieadviseur’ is een enorme hoeveelheid tests en tools terug te vinden, waarmee een onderneming op deelgebieden innovatiechecks kan doen. Ontzettend handig, want het helpt de ondernemer inzicht te krijgen in wat voor hem op het gebied van innovatie belangrijk en handig kan zijn. Ook de webcasts, zowel audio als video, zijn boeiend. Alleen is het jammer dat deze te ver in de site verstopt zitten. Deze zouden meer geïntegreerd moeten worden met de rest van de website.
Wat ik mis zijn praktijkvoorbeelden. Een kijkje in de keuken van bedrijven die met innovatie bezig zijn. De content is te veel vanuit de organisatie zelf geschreven en is er vooral op gericht om te faciliteren en te informeren. Maar inspireren doet hij niet.
ConclusieEen initiatief met durf te innoveren’ als motto mag wel wat meer lef tonen en zelf het goede voorbeeld geven.
(Analyse september 2007) Homepage: 6,5Vormgeving: 6Content 8,5Interaction design: 7Eindoordeel: 7