Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Website-analyse: Novon.nl

Schoonmaakbedrijven staan niet bekend om hun creatieve presentatie naar de buitenwereld. Dat geeft ook niet, als het geleverde werk maar goed is. Een schoon bureau en een fijn geurend toilet zijn de visitekaartjes. Maar wie richting de top van het segment groeit, moet dit onderstrepen met een goed doordachte campagne.

Alle website-analyses zijn een momentopname. Let op de analysedatum onderaan de column.

Novon snapt dit en komt met een erg leuke advertentiereeks op de proppen. We zien een dame op haar bureaustoel staan, schreeuwend om Henk, één van de schoonmakers van Novon omdat er een propje op de grond ligt.

Eerste indruk Bij binnenkomst op de website straalt dit beeld je in volle glorie tegemoet. De sfeer is gezet, Novon is een partij die nadenkt over hun positionering en laat het bijpassende beeld domineren. Goede keuze! Helaas eindigt dit sympathieke begin in een deceptie.

Interaction design De bouwers van de site hebben usability gemixt met puzzelen. Een geinige combinatie, maar als de aansturing van de site erdoor in gevaar komt, is er toch iets mis. De navigatie van de site bestaat uit volstrekt onlogische iconen zonder bijbehorende tekst. Pas als je met je muis over een icoon gaat, zie je wat de achterliggende pagina inhoudt. Als dan na klikken blijkt dat voor vier van de vijf menu-items een inlogcode vereist is, is het voor de gebruiker helemaal niet meer te begrijpen.

Content Novon heeft een site gemaakt voor vijf doelgroepen: prospects, medewerkers, klanten, intermediairs en leveranciers. Niets mis mee, maar voor prospects blijft precies één navigatie-item over. Een mix van internet, intranet en extranet, waardoor je je afvraagt: Wat wil Novon van mij en waarom mag ik nergens in? Van de kernwaarden persoonlijk en betrokken blijft zo bar weinig over.

Goed, dan maar het â’€’˜open’ gedeelte verkennen. Hier wordt kort en bondig verteld wat de visie van Novon is. Korte teksten, helder weergegeven. Voor prospects dus een prima kennismaking met het bedrijf. Verder de items contact, persberichten en vacatures. Een nogal mager contentaanbod dus, dat mij als prospect niet overtuigt.

Jammer ook dat als achtergrond van de site een fletse versie van de advertentie is gebruikt, die daardoor onleesbaar wordt. Het reclamebureau heeft haar stinkende best gedaan om een mooie campagne te maken, maar deze wordt door de bouwers van de site vakkundig om zeep geholpen. Je ziet aan de site dat het reclamebureau en de sitebouwers elkaar nooit hebben ontmoet. Er is niet nagedacht over hoe de campagne het beste geïntegreerd kan worden in de site.

Vormgeving Als je de campagnebeelden uit de site wegdenkt, blijft er weinig van de vorm over. Er wordt een zeer generieke opmaak gebruikt. Met een ander logo zou deze site ook werken. Van een goede online huisstijl is geen sprake.

De grid van de site is niet conventioneel. Dat kan verrassend werken, maar hier komt het de site niet ten goede. Het grootste probleem is de footer van de site, waarin het logo is opgenomen. Die footer wordt gebruikt als een vergaarbak voor content die de maker nergens anders kwijt kon. Een goed interactieontwerp had dit soort kunstgrepen kunnen voorkomen.

ConclusieNovon heeft een schitterend uitgangspunt voor een goede website. Er staat een helder communicatieconcept en een duidelijke propositie. Maar door de inwisselbaarheid van de vormgeving, wordt Novon online niet meer dan een onpersoonlijke presentatie waar ik als prospect weinig mee kan.

Het advies Breek de boel open! Laat zien dat je in de top van je segment zit! En gebruik het prachtige concept om een persoonlijk en betrokken verhaal te vertellen.Over het bedrijf:– Novon, Zwolle- Schoonmaakbedrijf- Opgericht 1994- www.novon.nl

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over de website (analyse oktober 2006):Interaction design 4Content 5Vormgeving 6,5

Eindoordeel: 5Bram van Rijen (Great:)