Alle website-analyses zijn een momentopname. Let op de analysedatum onderaan de column.
Op een sociale netwerk site maak je een profiel aan, je vertelt wat over jezelf en vervolgens ga je binnen het domein van dat specifieke sociale netwerk op zoek naar idolen, bekenden, gelijkgezinden of iedereen die maar de moeite wil nemen om met jou te connecten. Voorbeelden van dergelijke sites zijn Hyves, MySpace, Facebook en dus ook LinkedIn
Eerste indruk LinkedIn richt zich op de zakelijke gebruiker. Het verschil met Hyves is dan ook dat foto’s, video’s en anekdotes van iemands favoriete huisdier hier geen succes zullen boeken. Alles draait om wat je in je professionele verleden hebt gedaan, wat je nu doet en wat je doelen zijn in de toekomst.De site biedt de gebruiker geen mogelijkheden om de pagina op te maken. En dat is een verademing ten opzichte van bijvoorbeeld Hyves. Je moet maar eens voor de lol ad random tien Hyves profielen bekijken. Dan blijkt toch weer dat vormgeving echt een vak apart is. Tenzij je van knalroze op taxi-geel houdt natuurlijk.
Interaction design Binnen de strakke lay-out van LinkedIn worden heldere en overzichtelijke instrumenten geboden om je profiel zo volledig mogelijk te krijgen. Heel slim van LinkedIn is om mensen te stimuleren hun profiel actueel en compleet te krijgen, door aan te geven hoe goed het profiel op dit moment is. “Als je nu je studies nog invoert, is je profiel x % completer!”. Dat maakt dat je als ondernemer zowaar gemotiveerd raakt om langer dan 5 minuten aan LinkedIn te besteden. En daarachter schuilt ook meteen de kracht van LinkedIn. Alles draait om kwalitatieve profielen. Bij LinkedIn gaat het, veel minder dan bij Hyves, om de hoeveelheid contacten die je hebt. Je voegt de mensen toe waarmee je ooit hebt gewerkt en via hen kom je in contact met mensen bij wie je minstens zo’n goede ervaring zult hebben. Zo word ik op dit moment bij binnenkomst op LinkedIn herinnerd aan mijn 84 directe connecties. Maar uit die 84 connecties zijn er ook nog +6.400 2nd degree connections’ (dat zijn de connecties van je connecties) en de +370.000 3d degree connections (juist, daar weer de connecties van). Het gaat er dus uiteindelijk misschien nog wel meer om welke connecties jouw connecties hebben, want je eigen connecties kende je immers al.
Inhoud Maar wat kan ik er nou concreet mee? Buiten het feit dat je zelf je eigen etalage kunt optuigen en je directe en indirecte contacten kunt imponeren met je professionele staat van dienst tot dusver, staat ook de deur naar werkgevers en werkzoekenden open. Sollicitanten krijgen door het bestuderen van de profielen van een werkgever een goed beeld van een organisatie en werkgevers kunnen buiten het cv ook een beeld krijgen van iemands netwerk. Verder geldt dat LinkedIn vooral faciliteert in het onderhouden van je netwerk. Hoe jij zelf je netwerk beheert en hoe je er optimaal gebruikt van maakt, is vervolgens aan jou. Wil je meer uit LinkedIn halen, door bijvoorbeeld de mogelijkheid te krijgen iedereen direct te kunnen benaderen, dan kun je ook gebruik maken van de betaalde versie, maar dat kost je wel 20 of 50 dollar per maand.
ConclusieDeze keer geen cijfers, dat vind ik hier niet bij passen. LinkedIn is een exponentieel groeiende netwerksite, die heldere instrumenten biedt en waarbij de focus ligt op de kwaliteit van contacten.
Analyse: februari 2008Eindoordeel: 8+