Alle website-analyses zijn een momentopname. Let op de analysedatum onderaan de column.
HomepageOmdat Budgetverhuizer totaal afhankelijk is van de site, is het zaak extra kritisch te zijn. Gelukkig is hij compact en to the point. Op de homepage is een calculator, die je voorrekent wat de service kost. Goed om die zo prominent te plaatsen. Bij zo’n nieuw initiatief is het verstandig om testimonials in te zetten. Dat maakt het geloofwaardig. Ze nemen alleen veel ruimte in en verstoren de balans van de homepage. Nieuwsberichten zijn weggemoffeld, terwijl die juist de ontwikkeling van een pril bedrijf tonen. Dat je een deal hebt met Makelaarsland moet je groot brengen.
Interaction DesignHet navigatieontwerp is helder, maar wel erg minimalistisch. Ik ken Budgetverhuizer nog maar net, dus ik wil me goed oriënteren. De kleine lettertjes voor de navigatie en de weggestopte leveringsvoorwaarden dragen niet positief bij aan mijn beslissingsgedrag. De volgorde van de items is vreemd. Tips bij verhuizen’ als hoofdnavigatie snap ik wel (want verhuizen doen we samen’), maar het leidt af. Bied ze los als download aan, als gratis service. Is ook nog sympathiek.
VormgevingDe keuze om alles chemo-groen te maken is enerzijds slim, want herkenbaar. Maar net deze kleur werkt nogal op de maag. Zelfs de foto van het verhuizende stelletje is gifgroen, zodat het lijkt of ze met inboedel en al vluchten voor een nucleaire ramp. De typografie gaat ook fout. Weer groen, en groen op zwart is niet verstandig. Geeft hoofdpijn en bij een verhuizing heb je al kopzorgen genoeg. Meer rust en minstens één extra kleur zou slim zijn.
ContentMet de inhoud is niets mis. De teksten rondom diensten en bedrijfsinformatie zijn prettig geschreven. De testimonials zijn overtuigend en de verhuistips zijn verdomde handig. Bij mijn verhuizing heb ik zeker de helft van de tips overgeslagen. “De verhuizers hebben liever meerdere lichte dozen, dan minder dozen die te vol met boeken zijn.” Mijn ruggewervel had het niet beter kunnen verwoorden!
ConclusieMet een verfijnder kleurenpalet en meer aandacht voor interaction design zou de site goed zijn. Voor zo’n innovatief concept is die helder, to the point en dus goed ingericht. Spannend is de site niet, de vormgeving mag onderscheidender, maar voor wie spullen van a naar b gaat zeulen, oogt Budgetverhuizer.nl als een ideale partner in de verhuisellende.(Analyse mei 2007)
Content: 7,5Vormgeving: 6 Vormgeving homepage: 7Interaction design: 6,5Eindcijfer: 7–