Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘We zijn niet gaan verkopen omdat we klaar waren’

Joëlle Frijters (39) ontwikkelde samen met Janneke Niessen (36) een online beursplatform waar uitgevers kunnen handelen in advertentieruimte. In 2012 verkochten ze 85 procent van de aandelen van Improve Digital aan het Zwitserse beursgenoteerde marketingbedrijf PubliGroupe.

Welk bedrag voor de aandelen is betaald, is niet bekend gemaakt. Frijters (CEO) en Niessen (CIO) geven nog steeds leiding aan het bedrijf.


Frijters: “Al vrij snel nadat we ons bedrijf begonnen, dienden zich kopers aan, vooral concurrenten. Laten we het overnemen in het begin, denken dat soort partijen dan, vóór het ­bedrijf groter wordt. Maar je kijkt niet ­alleen naar geld, ook naar de partner. Onze concurrent is overgenomen door Google, wiens enige doel was de competitie uit de weg te ruimen.

Wat de doorslag gaf bij onze overname was dat we onafhankelijk konden blijven. We hebben een missie: we willen voor uitgevers een ­efficiëntere advertentiemarkt creëren, door gebruik van technologie. We zijn niet gaan verkopen omdat we klaar waren met Improve Digital. Wij zijn nog steeds driehonderd procent met Improve Digital bezig en hebben juist grote plannen. Dankzij het kapitaal van PubliGroupe kunnen we ze nu realiseren. Dat de aandeelhoudersverhoudingen veranderen is dan bijzaak.


Improve Digital
Sinds: 2008.
Medewerkers: 85
Omzet: 16 miljoen euro (2012)


Er gaan zoveel investeringen zitten in de technologie. Je investeert tientallen miljoenen van meerdere investeerders voor je winst kunt gaan maken. Je moet dat heel zuiver houden; niet tien verschillende ­investeerders erbij halen of één investeerder die niets van je branche weet. Dat geeft het risico op ruzies en kan uitdraaien op een verkeerd huwelijk.

Endeit, het investeringsbedrijf van Joop van de Ende, investeerde in 2011 in Improve Digital. Dat was een puur financiële investering. De Zwitsers wilden graag uit strategische overwegingen investeren en aandelen overnemen omdat dat past binnen hun portfolio van bedrijven. PubliGroupe heeft daardoor nu 85 procent van ons bedrijf.


Zo’n aandelentransactie is eigenlijk een return of investment. In dit geval een heel gezonde return op wat we in die eerste jaren hebben geïnvesteerd. De eerste drie jaar van Improve Digital hebben we onszelf helemaal geen salaris uitgekeerd. Daar bovenop hebben we uit eigen middelen flink geïnvesteerd in het bedrijf. We leefden van ons spaargeld en ik heb niet gespaard voor mijn pensioen. Het is dus wel fijn dat we door zo’n verkoop veel financiële keuzevrijheid gekregen hebben, maar wat we daarmee gaan doen weten we nog niet.

We hebben een aardig bedrag voor onze aandelen gekregen. Het was in ieder geval een bedrag met zes nullen. Als je nog nooit een overname hebt meegemaakt, denk je dat zo’n bedrag veel met je doet, maar als dat zo zou zijn zou de hele top van Google niet meer werken.


Dit artikel komt uit Sprout Magazine. Abonnement?


Van tevoren dacht ik dat ik heel dure kleding en tien handtassen zou aanschaffen, maar dat bleek niet zo te zijn. Je gaat niet ­opeens andere dingen doen. Zou ik een ­hotelsuite van 1.500 euro huren op vakantie, dan zou ik me bekocht voelen. Je houdt je eigen normen en waarden. Het is wel fijn dat je geen zorgen hebt over je hypotheek. Maar de essentie van doen wat je leuk vind, is dat je niet werkt voor je hypotheek. Je doet iets wat je hart sneller doet kloppen.”

 


De komende weken duikt Sprout in de exit-verhalen van 3 ondernemers. Dit is de tweede aflevering.


Aflevering 1:


‘Mijn droomdeal met big farma’ 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


Lees ook: