Wat doet TradeCloud?
De Boer (middelste op foto): ‘We bieden een online applicatie waarmee bedrijven slimmer met klanten en leveranciers kunnen communiceren. Bedrijven kunnen hun ERP-systeem (de software waarmee ze voorraden en orders plannen, red.) op ons aansluiten. Vervolgens stelt dat hen instaat om bijvoorbeeld klanten online bestellingen te laten plaatsen en leveranciers direct te laten meekijken in de productieplanning. Zo kan de hele keten veel beter afstemmen wanneer ze wat moeten leveren of geleverd krijgen.’
Ik ga het bedrijf met belangstelling volgen’
Alexander Ribbink (Prime Ventures)
Hebben jullie een voorbeeld?
‘We hebben VacuVin (bekend van onder meer de vacuüm wijnflespomp) bijvoorbeeld als launching customer. De producent van voedsel- en wijngerelateerde producten heeft webshops als Fonq.nl en Kookwinkel.nl als klanten. De inkopers van die bedrijven plaatsten voorheen hun orders telefonisch of via de fax. Die kunnen nu direct online bestellen en communiceren met onze klant en krijgen daarbij ook direct online toegang tot handleidingen en voedselcertificaten. We zorgen voor een Bol.com- ervaring die in de consumentenwereld al heel gewoon is. Ook hebben we Agrifac, een producent van landbouwmachines, zoals bietenrooiers en spuitmachines, als klant. Via TradeCloud kunnen hun leveranciers, denk aan leveranciers van motoren, accu’s en wielen, inzage krijgen wat de producent de komende zes weken gaat maken. Die leveranciers kunnen dus hun eigen voorraden veel beter afstemmen op die van onze klant. Onze klant hoeft minder voorraad aan te houden en hoeft dus minder werkkapitaal aan te houden.’
Wie zijn de oprichters?
‘Marcel Matthijs, Stan de Ridder en ik. Zelf heb ik jaren voor Exact gewerkt en daarna als management consultant en ik vervul de rol van ceo. Marcel, die ik al uit mijn consultancytijd ken, is senior software architect en de CTO. Stan, die logistiek directeur bij The Greenery was, is verantwoordelijk voor business development.’
Wie zitten op TradeCloud te wachten?
‘We richten ons op innovatieve ondernemers die geloven in transparantie en een duurzame samenwerking. Dit soort ondernemers willen groeien met hun bedrijf, maar hikken vaak tegen de grenzen van groei aan. Ze willen niet nog meer administratie of meer mensen aannemen. Door ons systeem helpen we bedrijven, denk aan groothandels en productiebedrijven in het midden- en grootbedrijf om die groei te realiseren. Onze business case is dat we ervoor zorgen dat je 25 procent minder orderadministratie hebt, maar het voordeel om heel snel te kunnen reageren op marktveranderingen is meestal nog belangrijker.’
Wat is het verdienmodel?
‘We bieden het aan als een abonnement op onze software. We werken met tarieven tussen de 500 en 2500 euro per maand per bedrijf.’
Hoe loopt het?
‘Eind vorig jaar begon het met een idee. Daarna hebben we begin dit jaar het LaunchLab-programa van de incubator YesDelft! doorlopen. Dat heeft ervoor gezorgd dat we van een idee naar een concreet product hebben gebracht. Het platform is nu live en hebben twee launching customers (de twee hierboven beschreven, red.) waarmee we ons platform verder ontwikkelen. Ons eerste product is op de markt en dat willen we volgend jaar gaan uitbouwen tot een volwaardig b2b-platform. We zijn super schaalbaar – waarbij het technisch niet uitmaakt of we 10 of 100 klanten hebben – maar we willen wel dat de juiste functionaliteiten hebben voordat we voluit gaan. Vanaf 2014 mikken we op zo’n 20 tot 40 klanten. Een voorzichtige schatting, want dat kunnen er natuurlijk veel meer worden.’
Nog geld nodig?
‘Zeker, tot nu hebben we het zelf gefinancierd en ook hebben klanten een deel van de ontwikkeling gefinancierd in ruil voor langdurig gebruik. Het investeringsbedrag dat we zoeken is 300.000 euro. Dat is voldoende om een aanzienlijke versnelling te realiseren in sales en softwareontwikkeling. Het liefst vinden we een strategisch partner die de investering doet, een partij die bijvoorbeeld direct als reseller van ons product kan optreden en een goed netwerk heeft.’
Dit vindt investeerder Alexander Ribbink van TradeCloud:
‘De vraag is wel of het bedrijf niet teveel in systeem integratie blijft hangen – en of het er dus voldoende in slaagt om er echt een product van te maken. Dat wil zeggen: of de groei en de schaalbaarheid voldoende geborgd zijn.
Goede keus van markten
Er lijkt goed nagedacht te zijn over de klanten voor wie TradeCloud het meest waarde kan toevoegen. De gekozen markten – groothandels en productiebedrijven in het midden- en grootbedrijf -zijn groot genoeg.
‘Kortom, de enige strategische vraag die rest lijkt te zijn: hoe dik kan “de laag” die TradeCloud kan leggen over bijvoorbeeld een pakket van Exact worden. Die spreekwoordelijke dikte zal bepalend zijn voor de groei-en winst kansen.’
Het team ziet er zeer sterk en ervaren uit, en de voordelen zijn helder en overtuigend. Ik ga het bedrijf met belangstelling volgen!’