60 procent van uw klanten maakt gebruik van een sociaal netwerk – 40 procent van hen is bij meerdere netwerken aangesloten. Het gros van uw klanten vindt u dus online, maar hoe bereikt u ze?
Wie goed vertegenwoordigd is op een sociaal netwerk kan leads genereren, feedback krijgen van klanten, het imago verbeteren en loyalere klanten kweken, schrijft Tribal IM in een onderzoek naar online netwerken.
Kansen sociaal netwerken:
- Meer verkoop
Heeft u een product dat sterk imagogebonden is? Start dan zelf een netwerk op. Een ideale kans om met een specifieke doelgroep in contact te komen, mits u er voldoende tijd in steekt
Beter vindbaar
Wie actief is op een netwerk, is eerder te vinden in zoekmachines, maar dat geldt voor iedere online aanwezigheid
Terugkerend bezoek
Eenmaal die klant in uw netwerk gelokt? Dan is de kans groot dat hij vaker op uw website terugkomt
Producten verbeteren
Een actief netwerk vertelt u graag wat zij van uw producten vinden
Negatieve publiciteit verdrijven
Wie online actief is, zal eerder die zure meningen over u naar de diepere lagen van internet verbannen. En wie echt actief is kan ook publiciteit genereren
Daarnaast zorgt die online aanwezigheid voor nieuwe klanten en een sterker merk
Deelnemen in een online netwerk?
- Formuleer de doelen
Stel vragen als: gaan we de lancering van een nieuw product ondersteunen of meer loyaliteit kweken? Kiezen we voor een online community of gaan we ontmoetingen faciliteren?
Strategie
Wat wilt u met het netwerk en wie mag er berichten plaatsen uit naam van het bedrijf?
Ontwerp
Kies welke functionaliteiten u zoekt en probeer zoveel mogelijk te halen bij bestaande applicaties. Zelf een netwerk ontwikkelen is duur.
Realisatie
Het netwerk is online. Nu is het zaak actief te worden en – veel moeilijker – actief te blijven. Vergeet niet om na een paar maanden te evalueren.
Lees ook: Hoe komt u in contact met uw klanten?
Auteur: Rutger Betlem