Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat is het juiste moment om te verkopen?

Veel ondernemers wachten niet meer tot hun pensioen tot ze hun bedrijf verkopen. Sommigen hebben zelfs bij de start maar één doel voor ogen: de exit. Als u nu al weet dat u binnen een paar jaar wilt verkopen, waar moet u dan zeker op letten?

Ook al is uw organisatie op orde en zijn er kopers in beeld, dan nog is de vraag wat het beste moment is om te verkopen. Informeer eens bij tussenpersonen, banken en brancheverenigingen hoe zij tegen de huidige markt aankijken.

Nu niet de tijd om te verkopenDe economie draait weer volop momenteel, dus deals komen makkelijker rond. Verkopen is aanlokkelijk, maar misschien is het wel zo aantrekkelijk om zelf de komende jaren mee te surfen op de golven van de conjunctuur en nog een paar goed renderende jaren mee te pakken. Zeker als de cijfers over de achterliggende jaren niet spectaculair zijn, is dat het overwegen waard. Een bedrijf met groeiende cijfers is altijd aantrekkelijker dan een stationair draaiende onderneming.

Geef uzelf bijvoorbeeld twee jaar de tijd om extra aan acquisitie te doen en nog eens kritisch naar de kosten te kijken. Het kan de waarde van uw bedrijf zomaar met tientallen procenten doen toenemen.

Zoek zelf kandidatenVeel ondernemers zijn bang om overnamekandidaten te (laten) benaderen. Je positie is sterker als je zelf ten dans worden gevraagd, is de redenering. Dat is maar ten dele waar. Ten eerste is het een manier om duidelijk te maken dat uw bedrijf überhaupt in de verkoop staat, wat anders misschien onbekend blijft. Ten tweede heeft u, door zelf op een koper af te stappen, de tijd gehad om alle benodigde voorbereidingen te treffen. Dat maakt uw positie een stuk sterker dan wanneer u zelf benaderd wordt terwijl de administratie nog een puinhoop is en u net een tegenvallend halfjaar achter de rug heeft.

Lijken uit de kastBij de juiste timing hoort ook dat u tempo houdt in de onderhandelingen. De zaken fraaier voorstellen hoort bij het spel, maar speel wel altijd open kaart. Tijdens de due diligence (het boekenonderzoek) komen oneffenheden altijd aan het licht en als er dan nog lijken uit de kast vallen, heeft u een serieus probleem. U moet achteruit onderhandelen en dat is nooit prettig, en in het slechtste geval ketst de deal zelfs af.

SamenvattendHet antwoord op de vraag: Wat is het juiste moment om te verkopen?’ is uitermate belangrijk en hangt van een aantal factoren af. Deze vraag kan het beste in gezamenlijk overleg met u door een onafhankelijk persoon worden beantwoord. Bij voorkeur door een professional op het gebied van bedrijfsoverdrachten. Hij zal u adviseren over de te voeren strategie en helpt u bij het bepalen van het juiste moment om te verkopen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ruud Cornelissen (Robbins & Chivers)

Eerder verschenen: Exit—strategie 1. Is uw onderneming verkoopklaar?Exit—strategie 2. Bent u misbaar?Exit—strategie 3. Wie is de ideale koper?