“We zijn in een jaar tijd van 10 miljoen naar 16 miljoen unieke gebruikers per maand gegroeid. En we zijn al twaalf weken lang de meest gedownloade mobiele applicatie op Getjar, de grootste site op dit gebied. Daarnaast gebruiken mensen eBuddy meer, dus ons platform is flink gegroeid”, vertelt Jan-Joost Rueb.
En dan te bedenken dat het nog maar de beginfase is voor het bedrijf dat instant messengers voor het web en mobiele telefoons aanbiedt. Met 300.000 downloads per week heeft eBuddy nog maar een paar procent van de markt in handen. “Een half miljard mensen ter wereld gebruikt een messenger, en dat aantal groeit alleen maar. De markt is gigantisch, een mega-uitdaging voor ons.”
De werkdag begint voor Rueb met het bekijken van de statistieken. “Het is leuk om elke ochtend weer te zien waar de nieuwe klanten vandaan komen. Zo zagen we bij het suikerfeest de aantallen in de moslimlanden omlaag gaan en elders weer omhoog”, beschrijft Rueb. “We hebben in elk land ter wereld gebruikers, zelfs in Vaticaanstad en de kleinste eilanden. Vooral in het Midden-Oosten groeien we erg hard, ook in Brunei gebruikt vijftig procent van de bevolking eBuddy. Dat is grappig, we hebben er soms geen idee van wat er gaande is. Elke dag krijgen we er 80.000 gebruikers bij, dat zijn twee voetbalstadions vol mensen!”
Mede dankzij een investering van 6,5 miljoen van Prime Technology Ventures kan eBuddy blijven innoveren. Onlangs werd de Facebook-chat toegevoegd, en er komen continu nieuwe diensten bij, zoals een optie voor datatransfer en het gebruik van een webcam. Met de mobiele messenger maakt eBuddy nog geen winst – “dat is puur marktverovering” – maar met de webmessenger wordt wel geld verdiend, in tegenstelling tot eBuddy’s grootste concurrent Meebo. En dat is bijzonder, aangezien eBuddy nauwelijks geld heeft uitgegeven aan marketing. “Het product heeft zich vanzelf over de hele wereld verspreid. Dat is de droom van elke ondernemer”, lacht Rueb. “Microsoft en Yahoo kennen ons inmiddels goed, ze kunnen niet meer om ons heen.”