Het is een angst van veel kleine ondernemers: je grootste klant valt in één klap weg. Pieter de Leeuw ging er failliet aan. In een nieuwe aflevering van Failliet vertelt hij wat er gebeurde.
Pieter de Leeuw runde al tien jaar een succesvol marketing- en communicatiebureau, met op het hoogtepunt zestien mensenl in dienst. Het ging voorspoedig, totdat in 2009 zijn voornaamste opdrachtgever wegviel. Zijn omzet halveerde daarmee, in een tijd waarin het betaaltempo van zijn andere klanten ook nog eens drastisch omlaag ging. “Ik kon dat verlies niet goed opvangen, mijn bedrijf daar was te klein voor. Ik heb nog een jaar in de rondte gerend en allerlei pogingen ondernomen om de boel nog te redden, maar het ging niet meer.”
Het crue is: het ging om een klantrelatie waar hij zelf een punt achter zette. “Ik kende dat bedrijf vrij goed, kwam er vrijwel dagelijks over de vloer. Maar het voelde alsof ik er niet meer thuishoorde. Het werd op een onvoorstelbaar amateuristische manier geleid, en ik wilde weg van de negatieve energie”, vertelt de Leeuw. “Ik dacht dat ik het verlies wel kon rechtbreien door mijn tijd en energie te steken in mijn eigen bedrijf en mensen. Maar de klap was veel harder dan ik had verwacht, want de rekeningen hoopten zich snel op. Het was einde wedstrijd.”
Dan breekt er een heel ander leven aan, beschrijft De Leeuw. Bekijk zijn verhaal in de korte docu van 7 Ditches TV hierboven.