Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat alle investeerders in Silicon Valley van je willen weten

Wanneer ben je klaar voor Silicon Valley? René Bonvanie, Chief Marketing Officer bij Palo Alto Networks en directielid van diverse startups in de Bay Area geeft een paar nuttige tips. 

Dit artikel verscheen eerder in het Silicon Valley Playbook, uitgegeven door het Nederlands consulaat in San Francisco

1. De voorbereiding: zorg dat je Cap Table op orde is

Als je de stap naar Silicon Valley wilt maken, zorg er dan eerst voor dat je kapitaalstructuur (m.a.w. de cap table) duidelijk is (of wees in ieder geval bereid om deze duidelijk te maken).

Ik heb de afgelopen jaren zoveel startups gezien die eigenlijk gewoon kleine ondernemingen zijn. Ze zijn enkele jaren oud, vertonen geringe groei en dragen nauwelijks iets bij. En boven al, hun kapitaalstructuur is een puinhoop omdat deze te ingewikkeld is. Het gaat dan om een mix van holdings, bv’s of non-profitorganisaties. Er zijn veel kleine aandeelhouders. Zorg dat de structuur helder is en wees bereid om compromissen te sluiten.

2. Vergeet Google

Bij het inplannen van de afspraken voor het bezoek aan Silicon Valley dien je er rekening mee te houden dat voor 99% van de startups het niet zinvol is om bij Google of vergelijkbare bedrijven langs te gaan. De 1% waarvoor dit wel zinvol is, zou dit alleen moeten doen indien zij deel willen uitmaken van het ecosysteem van een dergelijke gigant. 

3. Waar ga ik langs? 

Neem deze lijst van tips door bij het inplannen van afspraken met investeerders. En van cruciaal belang is dat je alle afspraken, met uitzondering van de laatste, hebt vastgelegd voordat je vertrekt!
Vertrek niet als je het eerste en tweede type afspraken nog niet hebt ingepland. 

1: Investeerders met wie je een afspraak heb gemaakt voordat je vertrekt 
2: Ondernemingen die mogelijk geïnteresseerd zijn in het kopen of licentiëren van jouw technologie
3: Bedrijven die binnen hetzelfde ecosysteem opereren als jijzelf
4: Personen die aanbieden je te helpen
5: Personen die je wegwijs kunnen maken als je je hier wilt vestigen

(Als je een fantastische startup bent in het cyber-ecosysteem of een getalenteerde student in de wiskunde, techniek of elektronica, zorg er dan voor dat je ook een afspraak maakt met mij!) 

Wat alle investeerders willen weten 

De investeerders in Silicon Valley zien en horen veel pitches. En hoewel er geen vaste succesformule is, letten velen van hen op vier zaken voordat zij ook maar een cent investeren.

1. Een uitstekend uitvoerend team

Het kan niet genoeg benadrukt worden dat investeerders niet alleen investeren in een gaaf of groots idee, maar in het team dat dat idee – of een ander idee – tot leven brengt.

Je vraagt je wellicht af waarom dat van belang is als je uiteindelijk toch meer mensen zult moeten aannemen. Investeerders bekijken het als volgt: 99% van de startups waarin ze investeren maakt ergens onderweg een ommezwaai. Dit geldt met name voor early stage startups. Investeerders zijn dus op zoek naar teams die niet alleen kunnen meeveren, maar die ook de ommezwaai kunnen maken en zo hun weg naar succes kunnen vervolgen.

2. Een dynamische marktkans

Hoe groots je idee op dit moment ook is, investeerders willen ten minste een tienvoudig rendement halen (en ook kansen zien in de toekomst). Met andere woorden, de winnende pitches en ideeën zijn nooit gericht op een marktkans op de korte termijn. Ze zijn gericht op marktdynamica op de langere termijn.

Bekijk het zo: als investeerders naar Uber kijken, dan denken ze niet in termen van chauffeurs en taxi’s. Het draait allemaal om logistiek (dus het vervoeren van personen en zaken).

3. Aantrekkingskracht

Omdat investeerders de hele dag door te maken hebben met mensen die op zoek zijn naar geld, is het logisch dat de teams en marktkansen die al daadwerkelijk bestaan, het meest aanspreken.

De beste voor investering vatbare mogelijkheden zijn die waarbij het oprichtende team A) reeds samen iets heeft gebouwd; en er B) “betalende” klanten zijn. Hierdoor kunnen beleggers niet alleen zien dat het team in staat is samen iets uit te voeren, maar dat er bij klanten ook daadwerkelijk vraag bestaat naar datgene wat dat team voorbrengt. 

4. Passen bij de investeerder

De investeerders in Silicon Valley hebben veelal specifieke focusgebieden en start-upfases waarin zij investeren. Sommigen zijn gericht op educatieve early stage start-ups, anderen op late stage fintech start-ups en anderen op weer wat anders. Om echt kans te maken bij een investeerder moet je je tijd en inspanningen richten op degenen die je beste bij jou passen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. X-Factor

Uiteindelijk investeren investeerders net zozeer (of zelfs meer) in mensen dan in de ideeën die mensen hebben. Om echt kans te maken bij een investeerder, moet je je huiswerk doen om bepaalde gemeenschappelijke aansluitpunten te vinden zodat investeerders iets bijzonder in jou zien – je unieke X-Factor.

Sprout ging eerder op bezoek bij Nederlandse ondernemers in Silicon Valley – alle afleveringen lees je hier.