Minder stemmers
Het aantal Nederlanders dat tijdens de landelijke verkiezingen de moeite neemt om naar de stembus te gaan, daalt al bijna tien jaar. In 2012 bleef ongeveer een kwart van de kiezers thuis, en ook dit jaar verwachten analisten dat er weer miljoenen mensen op de bank blijven zitten.
Dat is jammer, vindt Van de Vijver, want deze verkiezingen hangt er volgens hem het nodige vanaf. De gang naar de stembus kan volgens de ondernemer het verschil maken. ‘Ik zie momenteel veel vrienden om me heen, die zeggen: stemmen heeft geen zin,’ zegt hij. ‘Dat vind ik jammer. Stem je namelijk niet, dan heeft dit impact. Kijk maar naar de Verenigde Staten. Als meer jongeren en Afro-Amerikanen naar de stembus waren gegaan, was de verkiezingsuitslag daar heel anders geweest. Als er in Groot-Brittannië net zoveel mensen onder de vijftig hadden gestemd als 50-plussers, was er nu geen brexit.’
Kappers in gesprek
Maar hoe mobiliseer je mensen om te gaan stemmen? Door met ze in gesprek te gaan op een plek waar iedereen komt, dacht hij. Namelijk de kapper. Hij bedacht daarom afgelopen week de actie Ben jij geknipt om te stemmen?, en mobiliseerde tot dusver 1.600 kappers om met klanten in gesprek te gaan over de verkiezingen. Zij spreken wekelijks met zo’n 35.000 mensen, dus er vallen aardig wat zieltjes te winnen.
Obama
De actie is geïnspireerd op een campagne van Obama, waarbij de president kappers inzette om de verkiezingen te winnen. Toch hangt er aan dit initiatief geen politieke kleur vast, zo benadrukt Van de Vijver. ‘Het is ook geen anti-PVV-actie. Als iedereen met een stemkaart in Nederland zou stemmen en de PVV zou de grootste worden, dan zou ik daar prima mee kunnen leven. Ik vind wel dat iedereen moet stemmen.’
Imago van de sector
Niet alleen voor de democratie, maar ook voor de ondernemende kappers zelf is dit een goede actie, denkt Van de Vijver. ‘Het draagt bij aan het imago van een maatschappelijk betrokken branche. Ook al is de concurrentie in de sector hevig, we slaan de handen ineen om samen grotere doelen te realiseren.’
Stiekem had Van de Vijver gehoopt dat meer branches zich bij de actie zouden aansluiten. ‘De bloemistensector, de supermarktbranche,’ dagdroomt de ondernemer. Het gebeurde echter tot dusver niet. ‘Toch blijf ik dit soort acties belangrijk vinden. De democratie moeten we samen koesteren, vind ik.’
#gekniptomtestemmen
De kappers zullen tot en met 15 maart met klanten in gesprek blijven gaan over de verkiezingen. Via de hashtag #gekniptomtestemmen kunnen deelnemers hun ervaringen blijven delen via Twitter.