Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom falen ondernemers?

Een eerste kassucces is geen garantie voor een succesvolle onderneming. Sterker nog, succes verblindt. Wie goed draait, groeit, wordt manager en vergeet dat zijn ondernemerskracht ligt bij de markt, niet bij het besturen van een onderneming.

Door de markt gedreven ondernemingen veranderen na het eerste succes te vaak in:
Of concurrentiegedreven ondernemingen
Of klantgedreven ondernemingen
Of verkoopgedreven ondernemingen

Op het altijd lezenswaardige Change This formuleert Graig Stull – oprichter van Inc. 500-onderneming Pragmatic Marketing – zeven geheimen die marktgerichte ondernemers succesvol maken:

1) Wees een adviseur
Marktgerichte ondernemers luisteren naar de klant, maar ook naar de niet-klant. Ze negeren de concurrentie grotendeels en kiezen niet voor technologie omdat het er nu eenmaal is. Focus ligt bij problemen waar klanten geld voor over hebben om ze op te lossen

2) Ga niet alleen af op intuïtie
Ken je klanten, weet wat ze beweegt en speel daar op in.

3) Simpel is slim
Hou iedere productontwikkeling zo simpel mogelijk. Bent u een nerd? Vraag u dan af of uw klanten dat ook zijn. Te veel producten zijn te ingewikkeld.

4) Delegeer
Kies voor een bottom up strategie. De werkvloer staat het dichtst bij de klant leer daarvan.

5) Wees geen handelaar
Ondernemingen worden het meest gewaardeerd als ze de rol van vertrouwde adviseur op zich nemen. Werk aan klantrelaties

6) Marketing!
Marketing is meer dan marketing en communicatie – het bezorgen van een boodschap. Denk verder dan promotie en doe aan onderzoek en lange termijnplanning

7) Meet selectief
Te veel bedrijven meten de verkeerde dingen. Heeft u al die cijfers echt nodig?

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees het volledige artikel (in pdf) op de website van Change This.