Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waar zijn we mee bezig?

ABN Amro sombert over de vooruitzichten voor ondernemers. Horeca en detailhandel krijgen het dit jaar extra moeilijk door het nauwelijks toenemen van de consumentenbestedingen.

H. Dielen, econoom en zwartkijker bij de bank, lichtte dinsdag zijn rapport toe. “De consumentenbestedingen en investeringen blijven nog steeds sterk achter en dat is slecht nieuws voor het MKB“. ABN Amro predikt het exportwoord. Volgens de rekenmeesters van de bank is dit – net als in 2004 – de grote groeisector. Goed nieuws voor ondernemers in het wegvervoer en internationale groothandel. Voor het komend jaar gaat Dielen uit van een groei van de economie van 1,5 procent. Dat is ver onder het langetermijngemiddelde.

Het slechte nieuws houdt niet op. In 2005 zullen de meeste Nederlanders verder in koopkracht achteruit gaan. Stijgende pensioenpremies, minimale loonstijgingen en een verdere stijging van de vaste lasten zijn bepalend.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.