Jeff Cornwall van The Entrepreneurial Mind heeft de belangrijkste waardebepalers voor ons gerangschikt, in volgorde van belangrijkheid:
- De aanwezigheid van meerdere kopers. Meer bieders = een hogere prijs.
- Marktpositie. Een bedrijf met een leidende positie is meer waard dan een bedrijf waar er nog een dozijn dezelfde van zijn.
- Omzetcijfers. Logisch, hoe meer omzet, des te groter de waarde. Hoewel eBay wel erg veel betaalde voor Skype.
- Het soort bedrijf. Een bedrijf dat naast fabricage ook zorgt voor installatie en onderhoudsservice is meer waard dan de branchegenoot die alleen fabriceert.
- De staat van dienst. Laat het bedrijf een mooie groeiontwikkeling zien, is er winst geboekt in het verleden, geen dipjes?
- De mate van consolidatie in de markt. Is het zo dat de grote partijen de kleine bedrijven opkopen? In dit geval worden kleinere bedrijven meer waard.
- Een goed verhaal. Een geïnteresseerde koper wordt pas geprikkeld als de verkoper een mooi verhaal/een mooi bedrijfsdossier kan overleggen. De prijs stijgt erdoor.
- Het klantenbestand. Een bedrijf dat leunt op slechts een paar grote klanten is risicovoller dan bedrijven waar het klantenbestand breder is. Meer risico is minder geld.
- Kracht van het management. Als alleen de eigenaar de verantwoordelijkheid draagt en in zijn eentje zorgt voor de omzet, vermindert bij verkoop de waarde van het bedrijf. Want met een eigenaar die vertrekt, verdwijnt ook een hele hoop kennis.
- Economisch vooruitzicht van de branche. Een bedrijf uit een branche die op omvallen staat, verkoopt voor veel minder dan een branche met prachtige vooruitzichten.
Meer over bedrijfsovername is te vinden in onze sectie Finance.