Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Van ontwerp naar lancering: zo beleeft ondernemer Marcel Schreuder het

Ondernemer Marcel Schreuder staat aan de vooravond van een belangrijke mijlpaal. Zijn elektrische scooter Jack zet de stap van ontwikkelingsfase naar serieproductie. Schreuder ziet een grote groeimarkt voor elektrische voertuigen.

Volgende week stapt Marcel Schreuder op het vliegtuig naar China, komt terug met een stel productierijpe exemplaren van elektrische stepscooter en zet ze neer op Eurobike, ’s werelds grootste tweewielerbeurs. Daar ziet de hele tweewielerindustrie eind augustus de Jack staan in zijn definitieve uitmonstering. Deze opvouwbare elektrische stepscooter van Leev Mobility is vanaf november leverbaar. Dan gaat het echt beginnen.

Een jaar geleden stond de Jack ook op Eurobike, maar dat was een prototype. Op basis van de reacties van toen schakelde Schreuder een tandje bij om de productie op gang te kunnen brengen. ‘Toen zijn we een crowdfundingcampagne op Symbid begonnen en we hebben ook andere investeerders aangetrokken. Met dat geld hebben we de productie opgezet. De Jack is helemaal in Amsterdam ontworpen en ontwikkeld, maar produceren doen we in Azië’.

Tweede telg

Schreuder richtte samen met een partner Leev Mobility op in 2011. De Jack is de tweede telg die er uit voortkomt, want eerder verscheen al de Mantys, een elektrisch voertuig dat allerlei toepassingen kan krijgen, van golfcaddy tot boodschappenkar. Tot dusver is er ongeveer een miljoen euro in het bedrijf geïnvesteerd.

De campagne op Symbid heef 60.000 euro opgeleverd. Dat lijkt weinig in het licht van de totale investering, maar Symbid dient ook andere doelen. ‘Het is een internationaal gericht platform en het helpt om het marktpotentieel aan te tonen en daarmee andere financiers te overtuigen.’ En ook die van klanten: ‘We deden eigenlijk een pre-launch waar mensen een Jack met korting konden kopen. Via Symbid lichtten we als het ware een tipje van de sluier op.’

Elektrisch is de toekomst

Elektrisch rijden heeft de toekomst volgens Schreuder. ‘Mensen zoeken alternatieven om zich te verplaatsen. Ons reispatroon verandert. Het wordt opgedeeld in stukjes: van huis naar de trein en dan naar je werkplek. En zelfs van de auto naar je werkplek als je niet exact op de plek van bestemming kan parkeren. Voor de laatste kilometer is de Jack bedoeld.’

In het buitenland zijn er andere gebruiksmogelijkheden: ‘Wat wij niet kennen, maar waar wel een grote markt voor is, zijn campussen. Zulke terreinen zijn heel geschikt voor een e-scooter.’

Ook de business-to-business markt biedt veel mogelijkheden. ‘Mensen die zich op bedrijventerreinen over grotere afstanden moeten verplaatsen, zijn geholpen met een Jack. Ook verhuurbedrijven hebben interesse. We zijn nu in gesprek met verhuurders en we hebben net een contract getekend met leasemaatschappij Athlon om Jack ook via hun netwerk in de markt te zetten.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Logisch

De stepscooter bestaat al veel langer, maar het is een heel logisch product om te elektrificeren, vindt Schreuder: ‘Een apparaat met een stinkend benzinemotortje wil je niet in je auto hebben liggen. En zeker niet in je huis. Met een elektrische variant kan dat wel. Die leg je gewoon naast je bureau aan het stopcontact.’

Schreuder verwacht zo’n 20.000 stuks van de Jack per jaar te verkopen. Om de opschaling bij te houden, zal er voor het eind van het jaar weer een nieuwe financieringsronde voor ‘een substantieel bedrag’ volgen.