Unilever boekte in het vierde kwartaal van vorig jaar een omzet van 12,1 miljard euro. Gecorrigeerd voor wisselkoersen en overnames waren de opbrengsten daarmee 2,1 procent hoger dan een jaar eerder. Die groei was vooral te danken aan hogere prijzen, het aantal verkochte producten nam licht af. De ontwikkeling was slechter dan analisten hadden verwacht.
In heel 2014 zakte de omzet van het concern, mede door negatieve wisselkoerseffecten, met bijna 3 procent naar 48,4 miljard euro. Zonder valuta- en andere eenmalige effecten was sprake van een toename met 2,9 procent. De nettowinst van Unilever steeg vorig jaar met 5 procent, naar 5,5 miljard euro. Het bedrijf verwacht dat de resultaten van 2015 overeen zullen komen met die van vorig jaar.
Omzetgroei
Unilever zag de omzetgroei in opkomende markten vorig jaar afzwakken naar 5,7 procent, terwijl de opbrengsten in Europa en Noord-Amerika met bijna 1 procent daalden. De krimp werd vooral veroorzaakt door de afnemende vraag naar margarine. Unilever kondigde in dat kader vorige maand aan dat de margarines en andere smeersels worden ondergebracht in een aparte divisie.
De verkopen van wasmiddelen, ijsjes, zeep en shampoo namen wel toe. Op het gebied van de verzorgings- en schoonmaakmiddelen kampt Unilever echter met sterke concurrentie. Vorig kwartaal kwam daar bovendien een forse afbouw van voorraden door Chinese klanten overheen. Dat proces is inmiddels grotendeels afgerond, liet financieel directeur Jean-Marc Huët weten. De verkopen in China zullen daardoor in 2015 weer toenemen.
Tevreden
Huët toonde zich tevreden over de verbeterde winstgevendheid van Unilever in 2014, liet hij aan AFN weten. ,,De verkopen groeien minder dan we gewend waren, maar dankzij een goede beheersing van de kosten hebben we de marges verhoogd”, concludeerde hij. Huët verwacht dat de winstgevendheid dit jaar ,,gestaag” verder zal groeien.
Topman Paul Polman voorspelde dat de verkopen in het eerste kwartaal van 2015 waarschijnlijk zullen afnemen, om vervolgens in de loop van het jaar weer te herstellen. Het concern blijft zich volgens hem richten op ,,winstgevende, consistente en verantwoorde groei”.