Unilever wilde de Amerikaanse startup Hampton Creek aanpakken vanwege zijn ei-vrije mayonaise. Het Nederlands/Britse concern vond dat Hampton Creek met de naam Just Mayo en het logo in de vorm van een ei onterecht de link legt met echte mayonaise. Zo zou Just Mayo marktaandeel ‘stelen’ van zijn mayonaisemerk Hellman’s. Unilever eiste een schadevergoeding van drie keer de winst van Hampton Creek.
Unilever zegt nu te stoppen met de rechtszaak zodat Just Mayo in overleg kan met de industrie over zijn naam en logo. Het logo van Just Mayo bestaat uit een ei waar een plantje voor groeit.
Unilever kreeg in de VS veel kritiek vanwege de zaak. Een Amerikaanse televisiekok begon zelfs een petitie tegen ‘de pesterijen van Unilever’. De affaire legde de startup geen windeieren: nog nooit werden er zoveel potjes ‘Just Mayo’ verkocht.
Hampton Creek-oprichter Josh Tetrick zegt dat hij het woord Just op zijn verpakkingen misschien wat groter zal maken, maar hij piekert niet over een naamswijziging voor zijn veganistische mayo. De rechtszaak heeft hem de mogelijkheid gegeven het verhaal achter zijn product ‘aan miljoenen mensen te vertellen’. Volgens hem zijn de mensen van Unilever best beschaafd, en hadden ze door dat de affaire niet strookte met de normen en waarden van hun werkgever.