Wat is Elcies?
Een dataplatform waarmee sportscholen en fitness-apps hun sporters gepersonaliseerde work-outs kunnen voorschotelen. Die fitness-aanbieders kunnen kiezen uit honderd parameters, zoals hartslag, gewicht en slaappatronen. Elcies is ‘de engine’ die met die data work-outs samenstelt, als Algorithm as a Service, zegt cto Shahrzad Bahari.
Zij benadrukt dat Elcies bij het oogsten van data ‘platform-onafhankelijk’ is. Daardoor is de startup niet gebonden aan merken als Fitbit of Apple, en kunnen er continu nieuwe databronnen worden aangesloten, zoals ook Xiaomi, Medisana, Polar en Garmin.
De startup wil zich onderscheiden ten opzichte van fitness-apps die het niet zo nauw nemen met wetenschappelijke richtlijnen voor gezond bewegen. Zo wil de dienst ook blessures helpen voorkomen. Bahari: ‘We willen wetenschappelijke kennis naar de markt brengen.’
Wie zitten erachter?
Shahrzad Bahari studeerde aan de TU Delft, waarna zij aan de slag ging voor onder meer Atos en Microsoft. Bij een Britse app-bouwer werkte zij aan een project voor draagbare technologie. Daar kwam zij in contact met co-founder Jacq van der Steen, bij Elcies nu verantwoordelijk voor de operatie.
De twee zagen de opmars van wearables zoals Fitbit, maar vonden ook dat die apparaten je niet direct beter leren trainen, eten of slapen. Bahari: ‘Wat ontbrak waren de data en het algoritme.’ Voor de wetenschappelijke onderbouwing haalden de ondernemers Jan Evenepoel aan boord, een Belgische personal coach en docent bewegingswetenschappen aan de Universiteit van Gent.
Wie zitten erop te wachten?
Aanbieders van fitness-apps zoals sportmerken, -studio’s en personal trainers. Sportscholen profiteren op hun beurt van grote bedrijven die werknemers gezondheidsprogramma’s aanbieden. De coronapandemie gaf digitale fitnessdiensten zoals Peloton een boost. Dat effect blijft ook merkbaar nu iedereen weer naar de sportschool kan, verwacht Elcies.
Hoever is Elcies?
De startup werd onlangs (uit 1400 aanmeldingen) geselecteerd voor een groeiprogramma van sport-incubator Hype Sports Innovation. Dat leverde een pilot-project op met kledingmerk Under Armour. Hype Sports-partner Lululemon, dat vorig jaar voor 500 miljoen dollar fitness-spiegel Mirror inlijfde, wilde ook met Elcies samenwerken, maar viste achter het net.
Under Armour past het algoritme van Elcies toe in een fitness-tracker met wereldwijd 9 miljoen gebruikers, die data gebruikt uit Under Armour-schoenen en smartwatches. Bahari noemt het ‘een geweldige eer dat we als Nederlandse startup een partner te zijn op het gebied van personalisatie’. Afhankelijk van de resultaten van de pilot kan Under Armour ook instappen als aandeelhouder.
Elcies sloot in België een deal met een vertegenwoordiger van zo’n 150 sportkeuringsartsen, die het algoritme gebruiken in hun keuringsproces.
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. Benieuwd naar alle eerdere Startups van de Week? Lees het hier
Wat is het businessmodel?
Een maandelijks abonnement. De precieze prijs (vanaf 900 euro) wordt bepaald door het aantal gebruikers en hoeveelheid data die iedere maand wordt verwerkt. De startup sloot onlangs de eerste paar betalende klanten aan, een groep die volgend jaar moet groeien naar zo’n veertig afnemers.
De startup overweegt zich ook vast te bijten in het personaliseren van voeding, al heeft dat nog wat voeten in de aarde, legt Van der Steen uit. ‘Daar heb je nog veel meer varianten dan bij bewegen, en we zijn nog geen voedingsspecialisten.’ Op de langere termijn liggen er nog veel meer uitdagingen, zoals het meten van hersenactiviteit en het visueel analyseren van bewegingen.
Nog geld nodig?
Elcies draait tot nu toe op kapitaal van een groepje business angels, met Van der Steen als belangrijkste geldschieter. Om meer developers aan te kunnen nemen en onderzoek te kunnen doen is de startup op zoek naar een nieuwe ronde van 1 miljoen euro.
Dat de aandacht qua investeerders tot nu toe vooral van buiten Nederland lijkt te komen, vindt Bahari jammer. ‘Als een innovatieve startup zou je in Nederland veel aandacht moeten kunnen wekken van investeerders. We willen onze producten aan de hele wereld laten zien, en een topspeler worden.’