1. Uber waarschuwt Nederland na inval
Inspectie Leefomgeving en Transport heeft een inval gedaan bij het kantoor van Uber in Amsterdam. De actie, waarbij documenten in beslag zijn genomen, is gericht tegen UberPOP. Die ‘snordersdienst’ werd in december verboden, maar Uber trekt zich daar niks van aan. Het Amerikaanse bedrijf reageert fel op de inval: ‘Dit is een waarschuwing aan internationale start-ups, technologiebedrijven en multinationals dat hun investeringen in Nederland wellicht niet welkom zijn en dat hun klantendata daar niet veilig is. ‘Ridicuul’, noemt D66-kamerlid Kees Verhoeven die reactie. Ondertussen zouden UberPop-chauffeurs massaal belasting ontduiken door geen btw in rekening te brengen over de ritten die ze maken, schrijft de Volkskrant.
2. Proforto.nl beste webwinkel-startup
Werkkledingwinkel Proforto.nl is de beste startende webwinkel van Nederland, vindt de jury van de Thuiswinkel Awards die donderdagavond werden uitgereikt. Volgens de jury maakte de site ‘een onwaarschijnlijke maar geniale en tevens succesvolle switch van zwembroeken naar werkkleding’. Bol.com werd benoemd tot beste mobiele webwinkel, terwijl de Duitse versie van Hotelspecials.nl werd beloond met de ‘cross border’-award. Bij de publieksprijzen was Coolblue de grote winnaar. Oprichter Pieter Zwart mag daarom naar de European E-commerce Awards en wordt daar ook voorgedragen voor de Entrepreneurial Award.
3. Seats2Meet start Airbnb voor werkplekken
Seats2Meet heeft Chairify gelanceerd, een platform om werkplekken in je eigen thuis te delen. Expert van de deeleconomie Martijn Arets interviewde woordvoerder Vincent Ariëns over de plannen rondom de dienst (‘co-working at locals’). ‘Misschien zit je wel in je eentje aan je keukentafel en denk je, ik heb nog wel wat stoelen over’, vat Ariëns het idee achter de dienst samen. Seats2Meet is niet de eerste op het gebied van couchsurfing voor ondernemers en gaat de concurrentie aan met bijvoorbeeld The Meetplant.
4. Peecho slaat 700.000 euro groeigeld in
Oprichters Martijn Groot en Sander Nagtegaal hebben voor hun online printknop Peecho 700.000 euro opgehaald bij de bestaande investeerders Peak Capital en Sumis Company. Peecho levert een printknop aan momenteel zo’n 5.000 websites, waaronder die van musea en bladen. Die kunnen hun digitale bestanden zo eenvoudig verkopen als magazines en afdrukken op canvas. Met het nieuwe kapitaal wil Peecho zich meer gaan richten op mensen die zelf bladen of boeken willen laten drukken (‘self-publishers’) en moet het printnetwerk verder uitgebouwd worden.
5. Rutte onthult ‘freelancer van het jaar’
Uit bijna 10.000 deelnemers zijn de 100 beste zelfstandige professionals geselecteerd voor de finale van de Freelancer of the Year. De winnaar zal worden onthuld door premier Mark Rutte. Genomineerde zzp’ers en freelancers verzamelden voor de eerste selectie in totaal 60.000 referenties bij hun opdrachtgevers, waarna een top-10 werd samengesteld per branche. De gelukkigen mogen zichzelf presenteren tijdens een pitchevent op 21 februari. Juryvoorzitter René Frijters maakt dan de opvolger bekend van Bart van den Belt, die vorig jaar winnaar werd van de eerste editie van de verkiezing.
6. Lego-concurrent valt in de smaak bij crowdfunders
Steven van Bommel heeft 350.000 euro aan crowdfunding binnen voor BanBao, een producent van bouwblokjes. De ondernemer wordt door concurrent Lego gedoogd, al eist het Deense bedrijf wel dat klanten kunnen zien dat de blokken en figuurtjes niet van Lego zijn. Van Bommel heeft de Europese licentie van het van oorsprong Chinese bedrijf op zak, en levert de steentjes aan onder meer Intertoys en Bart Smit en winkels in de VS (Wallmart, Toys ‘R’ Us), Polen, Frankrijk en Roemenië. Van Bommel is vanuit Nederland verantwoordelijk voor de productontwikkeling en marketing.
7. En dan dit: eerst cashen, dan lanceren
Kayvon Beykpour had zijn mobiele livestreamingdienst Periscope nog niet eens officieel gelanceerd, toen Twitter met een overnamevoorstel kwam. Ook andere partijen toonden interesse in de pas 11 maanden oude startup. Het was geen makkelijke beslissing om zijn ‘baby’ zo snel te verkopen, vertelt Beykpour tegen Business Insider. De overnamesom, een vermeende 75 tot 120 miljoen dollar, en de gedachte dat Periscope de meeste kans van slagen had onder de vleugels van Twitter trokken Beykpour uiteindelijk toch over de streep. Twitter zette zijn Meerkat-concurrent donderdag live voor het grote publiek.
Tot zover de Sprout update van vrijdag 27 maart. Tot maandag! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren
Het premium membership van Sprout
Premium members krijgen álles. Voor € 8,25 per maand (ex btw):
- ben je (gratis) welkom op diverse events en visits, inclusief Sprout Challengerday 2015
- ontvang je 6 dikke inspiratiemagazines op je deurmat
- lees je elke dag de 7 need to knows via je mail
- krijg je onbeperkt toegang tot de how-to database met praktische informatie voor je bedrijfsvoering