Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Uber verdient bakken met geld

De taxibestelapp Uber is een ware cashcow. We moesten de Amerikanen maar op hun blauwe ogen geloven. Maar nu is er ook daadwerkelijk bewijs, lijkt het. Want de cijfers zijn gelekt. 

Ze staan op hun achterste poten bij Uber. Want een wakkere journalist heeft zijn hand weten te leggen op een screenprintje van het dashboard: de intranetpagina waarop het management dagelijks de cijfers in de gaten houdt. De cijfers geven een inkijkje in de periode van midden oktober tot midden november 2013.


Je ziet dat de Amerikaanse taxi-uitdager gemiddeld zo’n 20 miljoen dollar omzet draait per week. Je kunt die cijfers natuurlijk niet direct extrapoleren naar een jaaromzet. Uber was aan het begin van het jaar kleiner, maar breidt in rap tempo in steden wereldwijd uit.


De site Valleywag, die werd getipt door iemand die op een computer wilde inloggen en het scherm nog open zag staan van de vorige gebruiker, heeft er zijn berekeningen op losgelaten. Valleywag komt uit op een jaaromzet van zo’n 213 miljoen dollar (rekening houdend met 20% commissie over revenue)


Ook interessant zijn de gegevens over het gebruik. De active clients en requests (ritaanvragen) laten zien dat er daadwerkelijk veel van de app gebruik gemaakt wordt.   


Zie hier de metrics Uber Global:


Uber-ceo Travis Kalanick bevestigt tegen Techcrunch de authenticiteit van de gegevens en zegt inmiddels een heksenjacht te zijn begonnen om het mogelijke lek te achterhalen. Je vraagt je natuurlijk af of die reactie niet een klein beetje gespeeld is, want de cijfers laten niets schokkends zien voor Uber. Ze zijn juist positief. En een cynicus zou denken: misschien heeft de beste man zelf wel gelekt om een goed beeld te creëren. 


Dat zou kunnen, maar het is niet waarschijnlijk. Want hij heeft een duidelijke reden om boos te zijn. Lekken is nooit leuk (voor bedrijven), maar zwaar gehypte startups zweren helemaal bij hun geslotenheid. Je zult altijd van ze horen dat het geweldig gaat, maar een concreet omzetcijfer geven, dat is taboe. Want het toekomstige succes van startups als Uber hangt voor een deel samen met het niet weten. Geheimzinnigheid voedt de hype. 


En dat is weer belangrijk voor de mensen die nu hun geld op de startup hebben gezet. Google Ventures en TPG Investments hebben er 258 miljoen dollar ingestoken. Bij een exit (vervolginvestering of beursgang), moeten de volgende ‘kandidaten’ natuurlijk nog wel enthousiast zijn. Zo enthousiast dat ze haast blindeloos in willen stappen. Kijk naar de beursgang van Facebook en Twitter. Niemand wil de boot missen. 


Lees ook:


Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.