1. WakaWaka probeert nieuw businessmodel
WakaWaka gaat in Rwanda een nieuw businessmodel testen voor zijn lampen en opladers op zonne-energie. Gezinnen kunnen daar vanaf oktober wekelijks afrekenen naar gebruik voor de milieuvriendelijke apparatuur, zodat ze de (te grote) investering niet hoeven op te brengen. Ontwikkelingsbank FMO steekt zes ton in de pilot. Virtual Grid doopt WakaWaka zijn nieuwe aanbod, waaraan de Rwandezen hetzelfde kwijt zijn als ze nu aan kerosine en laadkosten betalen.
2. Uber wordt nu ook koerier
Uber zet zijn plan door om ook koeriersdiensten te gaan leveren. Onder de naam ‘Corner Stone’ startte het dinsdag een bezorgdienst op afroep voor drogisterij- en huishoudelijke artikelen in Washington, DC. Volgens Uber gaat het om een proef voor een paar weken, Bestellen gaat via de app, de Uber-chauffeur kan binnen een paar minuten voor je deur staan met de artikelen. De kosten van de service zijn in de prijs van de scheermesjes en, vooruit, condooms, verwerkt.
3. Jumbo start online supermarkt
Albert.nl krijgt er een grote concurrent bij: de Brabantse supermarktketen Jumbo, de nummer twee in de markt, opent binnen enkele weken een online winkel, meldt vakblad Distrifood. Hoe die dienst er exact uit gaat zien, is nog onbekend. Uit vacatures en andere mededelingen valt wel af te leiden, dat klanten hun boodschappen kunnen afhalen, en dat vanuit Den Bosch de orders worden afgehandeld.
4. Ballmer vertrekt bij Microsoft
Steve Ballmer vertrekt na 34 jaar bij Microsoft om zich beter te kunnen focussen op zijn nieuwe speeltje: basketballteam Los Angeles Clippers, dat hij voor 2 miljard dollar heef gekocht. Sinds februari was hij al geen ceo meer van de softwaregigant, nu stapt hij ook uit het bestuur. In de ontslagbrief aan zijn opvolger Satya Nadella schrijft Ballmer dat het nieuwe basketballseizoen razend druk wordt, en dat hij alle vertrouwen heeft in de nieuwe koers van Microsoft.
5. ‘Gratis’ mobiel bellen met Choozze
Onder de naam ‘Choozze’ is een nieuwe mobiele aanbieder gestart in Nederland. Via het netwerk van T-Mobile biedt Choozze als eeste in ons land gratis abonnementen en onbeperkt bellen, sms en internet in heel Europa, meldt vaksite Telecom Paper. Choozze gebruikt het freemium-model: klanten die meer verbruiken dan 100 belminuten, 100 sms berichten of 100 MB dataverkeer betalen 15 cent per minuut of MB en 7 cent per SMS.
6. 3D nog niet voor consumenten
Stop maar met dromen over die 3D-printer in elk huishouden: volgens de analisten van Gartner zal het nog zeker vijf jaar duren voordat de technologie echt doorbreekt bij consumenten. Het tekende zijn befaamde technology hypecycle voor alle vormen en deelmarkten voor 3D-printen, en die voor de consument en bijvoorbeeld massa-fabricage zijn nog maar net op weg naar het befaamde ‘dal der teleurstelling’.
7. En dan dit: niemand wil ruiken als Justin Bieber
Verkeerd gegokt van cosmeticaconcern Elizabeth Arden: de luchtjes die het verkoopt onder de namen Justin Bieber en Taylor Swift verkopen zó slecht, dat het flinke verliezen heeft opgeleverd door afschrijvingen op de onverkochte voorraad. De omzet ging 13 procent onderuit tot 1,2 miljard, beleggers dumpten hun aandelen, die daardoor een kwart minder waard werden.
Tot zover de Sprout update van woensdag 20 augustus. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren