Vrijdagochtend kregen tweehonderd Uber-werknemers in Amsterdam te horen dat zij het slachtoffer zijn van een ontslagronde. De Nederlandse ingreep is een uitvloeisel van de aankondiging vorige maand dat Uber vanwege de coronacrisis wereldwijd 45 kantoren wil sluiten en afscheid wil nemen van 6.700 werknemers.
Na de aankondiging in Amsterdam kregen de tweehonderd getroffen werknemers binnen 30 minuten een uitnodiging voor een ontslaggesprek, vernam NRC. De gedupeerden krijgen volgens de krant twee maanden salaris mee, en een half maandsalaris voor elke zes maanden dat ze in dienst waren.
Een woordvoerder van Uber zegt tegenover het ANP dat het banenverlies nodig is vanwege ‘de dramatische impact van de pandemie en het onvoorspelbare karakter van een eventueel herstel’. Volgens de zegsman ligt er een ‘sterk sociaal plan’ voor de ontslagen werknemers.
Geen NOW-regeling
Het blijkt dat Uber geen noodsteun heeft aangevraagd om ontslagen te voorkomen. Gezien de ophef rondom de steunaanvraag van Booking.com (dat niet meedoet aan een tweede steunronde) lijkt dat een logische keuze, maar daar denkt de Nederlandse ondernemingsraad van Uber heel anders over. Die begrijpt niet waarom Uber geen beroep deed op de NOW-regeling.
In een brief waar de krant de hand op legde, geeft de OR aan dat er sprake is van een ontslagronde die ‘centraal beslist’ is vanuit het hoofdkantoor in de VS, zonder rekening te houden met lokale steunmaatregelen zoals de Nederlandse NOW-regeling. Ook vindt de OR dat Uber tijdens een crisis voorrang geeft aan donaties, gratis taxiritten en kortingen voor maaltijdbezorging voor derden boven het belang van de eigen werknemers.
Het lijkt erop dat de plannen van Uber om te verhuizen naar een nieuw hoofdkantoor aan de Amsterdamse Zuidas (met plek voor drieduizend werknemers) ondanks de reorganisatie niet op de tocht staat.