Dat laat Niek van de Leeuwen van Uber Nederland aan Sprout weten. Vanaf woensdag 5 maart dalen de tarieven van UberBLACK gemiddeld met 12 procent. Volgens de taximarktuitdager wordt Uber daarmee 10 procent goedkoper dan een reguliere taxi. Volgens van Leeuwen kan het bedrijf deze verlaging doorvoeren dankzij technologische vernieuwingen in zijn bestelsysteem. ‘Met innovatieve technologie zorgen we voor een optimale bezetting van het vervoersaanbod. We zien dat zijn we beter in staat worden om vraag en aanbod beter op elkaar aan te laten sluiten.’
Een team van ruim 100 engineers in San Francisco ontwikkelt volgens Van Leeuwen unieke oplossingen, zoals ‘Heatmaps’ waarmee real-time wordt voorspeld waar de kans het grootst is dat een chauffeur een volgende rit zal krijgen. ‘Ook in Amsterdam heeft Uber vervoer efficiënter gemaakt, waardoor de tarieven kunnen worden verlaagd zonder dat chauffeurs hierdoor achteruit gaan in omzet.’ De tariefswijziging geldt voor zowel Amsterdam als Rotterdam, en daarmee voor heel Nederland.
Uber is in 2009 opgericht door ondernemers Garrett Camp en Travis Kalanick in San Francisco en is inmiddels in 75 steden wereldwijd beschikbaar. In december 2012 lanceerde Uber in Amsterdam. Vorige maand lanceerde de taxiapp ook in Rotterdam. In Nederland biedt Uber twee typen ritjes aan: de UberBlack en de UberLux. In Brussel lanceerde het vorig week de Uber Pop, een dienst die het delen van ritten door particulieren mogelijk maakt. Particuliere chauffeurs kunnen daar voortaan als chauffeur bij Uber aan de slag. Ook biedt het in Londen bijvoorbeeld UberX aan, een taxidienst die werkt met goedkopere auto’s, klasse Toyota Prius. Kunnen we ride sharing ook in Nederland verwachten? ‘We hebben geen concrete plannen op dit moment, maar we onderzoeken de opties wel. We zien dat ‘sharing’ en ritjes met iets minder luxe wel ontzettend hard groeien.’
Overleg in Den Haag
De Amerikanen worden niet overal met open armen ontvangen door de taxibranche. Zo heeft het lange tijd geduurd voordat ze van de taxiautoriteiten in New York de straat op mochten. Ook liepen Uber-chauffeurs in Parijs tegen sancties op. In het buitenland is de toetredingsdrempel voor straattaxi’s hoog. Uber werkt op basis van contractvervoer – wie de app downloadt sluit een soort contract af- waarvoor andere regels gelden.
In Nederland liepen Uberchauffeurs onlangs ook tegen boetes op. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) meldde begin januari dat een tiental chauffeurs dat een boete heeft gekregen, omdat er onder meer geen taxameter in het voertuig aanwezig was en in sommige gevallen geen tariefkaarten aanwezig waren. Van Leeuwen hierover: ‘Dat speelde in augustus vorig jaar en er zijn sindsdien geen boetes meer geweest.’ Volgens Van Leeuwen heeft Uber laten uitzoeken hoe de regelgeving in Nederland precies in elkaar steekt en is het van mening dat Uber ook in Nederland onder contractvervoer valt. Zaken als taxameters en printbonnen gelden voor straataxi’s zijn in het leven geroepen om klanten meer inzicht te geven in tarieven. Uber vervangt het papierwerk door de app. ‘In plaats van een printbon sturen wij bijvoorbeeld een e-mail. Elke keer als je een Uber bestelt, kun je precies een inschatting maken van de tarieven en de prijs.’ Volgens Van Leeuwen is Uber in overleg getreden met verschillende wetgevende en bestuurlijke instanties om hun visie duidelijk te krijgen. ‘De gesprekken lopen nog, maar de feedback die we krijgen is positief.’
Oorlogskas
Beweging in de taximarkt is er zeker. Vorige week werd bekend dat een grote Amsterdamse taxicentrale zijn papier kwijtraakt. Gisteren maakte de nieuwe taxidienst Drive ugo plannen bekend om nationaal en internationaal de strijd aan te gaan met bestelapps als Uber en het Britse Hailo. Die laatste liet onlangs weten ook met lanceringsplannen bezig te zijn voor de Nederlandse markt. En de grootste concurrent voor dit soort nieuwe app was Cabster van vervoersbedrijf/taxibedrijf Connexion. Dat was de enige app met landelijke dekking waar taxichauffeurs van gebruik konden maken om bij te klussen. Connexxion trok in januari de stekker uit de app. Ook navigatiespecialist TomTom had een mooie app, die alleen niet verder kwam dan de pilotfase.
De Amerikanen hebben in ieder geval een flink oorlogskas om de concurrentie aan te gaan. Vorig jaar investeerde Google Ventures 258 miljoen dollar in de startup. In totaal staat de investeringsteller op meer dan 300 miljoen dollar. Volgens Van Leeuwen ziet Uber zichzelf niet als een uitdager van de markt. ‘We willen vooral de markt gezonder en beter maken.’