Auteur Willemijn van Benthem interviewde, zoals zij het noemt, ’twintig topondernemers’. Dat klopt ten dele. Alle ondernemers hebben een prachtig bedrijf uit de grond gestampt, maar het zijn niet de éminences grises die je verwacht bij een boek over topondernemers. Wellicht leest het juist daarom zo lekker weg.
Neem Marcel Wanders, een van onze grootste exportproducten op designgebied, maar in Nederland nog altijd relatief onbekend. Of Eduard Zanen van Bugaboo, Modeontwerpster Sheila de Vries of het kapersechtpaar Van der Linden. Allen grote ondernemers maar geen geijkte namen. Al ontkomt ook Van Benthem niet aan entrepreneurs als Aad Ouborg, Marlies Dekkers en Jan Aalberts, die het boek opent met een knallende statement: “U schrijft een boek over ondernemen? Dat is een onderwerp van niks”
Onder de geïnterviewden veel ondernemers die eerder al in Sprout stonden. Zoals: Esther Raats van Bandrigde, Scarlett Kwekkeboom, Annemarie van Gaal, Aad Ouborg en Yvonne Swaans.
Van Benthem filterde een aantal kenmerken die iedere topondernemer in zich heeft.
Een ondernemer:
- is sociaal
- werkt altijd
- is een doorzetter
- ziet kansen
- doet het niet voor het geld
- is vaak op zichzelf aangewezen
- is energiek
- is niet bang
- kijkt niet al te ver vooruit
Tja… bij zulke algemeenheden is het goed dat het boek gevuld is met twintig lezenswaardige interviews.
Meer over de uitgave vindt u op de website van Inmerc.